16. 1. 2011

Chvála blogování aneb Rozvíjejme literární dovednosti

Opakovaně pročítám příspěvky zahraničních učitelů, kde je vychvalováno psaní blogů jako jedna z atraktivních metod, jak rozvíjet mateřský jazyk studentů. Mrzí mě, že učím na 1. stupni (a teď zrovna druhou třídu), takže si už v praxi nevyzkouším vše, co jsem během posledních roků načerpala.

Pro čtenáře se znalostí angličtiny by mohl být zajímavý tento manuál k využívání blogu ve výuce s odkazy.

Novinka! Další tipy pro blogování...



Naposledy mne zaujal článek Literacy skills: How far they´ve come!. Kathleen Morris zde velmi sugestivně popisuje osobní zkušenost s tímto fenoménem.


Já jsem všude říkala, jak se mým studentům zvyšují literární dovednosti prostřednictvím blogů.
Během mé sedmileté učitelské praxe nepřišel nikdo s lepší alternativou využití média, které pomáhá tak dobře studentům vylepšit dovednost čtení a psaní.

Pokud ještě nevěříte, prohlédněte si prezentaci, která ukazuje pokrok tří studentů během jednoho roku blogování. První obrázek vždy ukazuje texty na začátku školního roku, následující strana pak texty z konce školního roku.
Nepřehlédněte délku zápisků a především kvalitu (např. interpunkci). Neuvěřitelný pokrok!


Blogování je závazné. Studenti čtou skutečné texty a píší pro skutečné publikum. To je velká přidaná hodnota. Na rozdíl od jiných přístupů k výuce čtení a psaní, kde můžete studovat žánr nebo styl za pár týdnů, blogování je v naší třídě na denním pořádku.Už to tuším - "A kde na to vezmeme čas?"
Souhlasím s názorem, že denně se věnovat blogování by asi opravdu nešlo. Jednak nemáme dostatečné technické vybavení (a chodit denně do počítačové učebny by určitě nebylo to správné), jednak je hodin českého jazyka na 2. stupni dost málo.
Ale myslím si, že jednou týdně by se hodina najít dala. Během 45 minut by bylo vhodné:

  • pročíst, prodiskutovat/rozebrat některé příspěvky (poučení se z chyb);
  • zadat (a prodiskutovat) téma "dnešního" příspěvku, popř. na co je třeba se zaměřit;
  • samostatná tvorba;
  • čas na pročtení některých příspěvků spolužáků a jejich komentování.
Určitě by bylo žádoucí vést žáky také k tomu, aby během týdne pročetli ještě některé příspěvky spolužáků, napsali k nim komentáře, popř. vložili do svého blogu odkazy na ty příspěvky, které je nějak zaujaly. Nesmíme zapomenout, že cílem blogování je, aby někdo četl naše příspěvky. Musíme tedy žáky vést i tímto směrem.


Novinka! Tipy pro blogování (zdroj: http://primarytech.globalteacher.org.au)

Kromě výše popsaných aktivit - pravidelné přispívání a komentování - jsou ještě další pokyny, které mohou zlepšit úspěšnost metody blogování ve výuce:

  • při tvorbě blogu upozorněte žáky na stránku profilu - využijete tak znalosti e-bezpečnosti a současně umožníte čtenářům dozvědět se něco víc o autorovi;
  • volte poskytovatele, který umožňuje změny motivů a vkládání widgetů - děti si s tím rády pohrají (a nejen ony, že?!) a mohou být mnohem víc zainteresovanější věnovat se svému blogu;
  • volte poskytovatele, který nabízí vytvoření RSS kanálů z příspěvků, popř. z komentářů - umožníte zájemcům sledovat pravidelně nové články blogu (také využijete vy, abyste měli příspěvky svých žáků pod kontrolou);
  • veďte žáky k dovednosti, kdy většina článků bude ukončena otázkou - výzvou pro čtenáře, aby komentovali nebo jinak reagovali na příspěvek - podporují tak komunikaci mezi autorem a čtenáři.

Po celý rok jsme byli schopni diskutovat o zvolených (a jiných) tématech v kontextu výuky.
Uvítala bych, kdyby jste se v komentářích pochlubili, pokud nějakou podobnou aktivitu už s žáky zkoušíte. Jistě by to byl i impulz pro ostatní, že "to jde". Předem díky.


A citace na závěr... 
Mnoho z mých studentů se proměnilo ve velmi nezávislé a kompetentní spisovatele, kteří produkují kvalitnější komentáře než někteří dospělí!

8 komentářů:

  1. Článek mi dodal sebedůveru, a tak jsme začali: http://vranovicetrida.bloguje.cz/
    Blog je spíše pracovní, něco se maže, něco přepracovává. Cílem bylo seznámit žáky s prostředím blogu, napsat ucelený text a dokázat okomentovat jiné texty (hlavně konkrétně ocenit, co se jim líbilo, poukázat na chyby, navrhnout řešení, popř. položit otázku.
    Sedmáky mám z češtiny a šesťáky z informatiky. Sedmáci v rámci slohu měli zadané mluvní cvičení na téma výhled z okna, šesťáci využili aplikace, kterou vyzkoušela Pavlína: http://goo.gl/qqy6d. Sedmáků je 28, takže jsem je musela rozdělit na dvě skupiny a hlídat obě na různých místech. Bohužel jsem se jim tak nemohla věnovat pořádně.Ale na začátek se aspoň něco povedlo, příště už například vím, jaká kritéria zavést pro komentáře.

    OdpovědětVymazat
  2. A mohla by ses o ně podělit? Třeba v některém ze svých příspěvků na http://blogy.rvp.cz?

    OdpovědětVymazat
  3. Máte to pěkný, všechno vychytat je běh na dlouho trať, ale tvoje kombinace ČJ + INF je v v tomto případě dokonalá :)
    Dívala jsem se na časy komnetářů a to, že kometují z domova je úplně skvělé. Muselo se jim to líbit.

    OdpovědětVymazat
  4. K těm kritériím - ono jich zas tak moc není, vlastně jsem skoro všechny vyjmenovala v komentáři. Na blog bych s tím nešla, ale můžu něco napsat na své stránky.
    Jestli je to bavilo, na to se musím ještě zeptat. Možná jsem jen dost vyhrožovala, že přispívali z domu.:) Určitě to byla jiná forma práce, než na jakou jsou zvyklí. Smůla je, že v žádné třídě nemám zároveň čj i informatiku.

    OdpovědětVymazat
  5. Moje kritéria ke komentářům: http://goo.gl/eBPIY

    OdpovědětVymazat
  6. Vzala jsem Lidčin komentář a opět přeposlala kolegyni. Blog zaujal. Už si překládá to anglické udělátko na témata slohů a blog je ve výhledu (to bude práce pro mne) :D

    OdpovědětVymazat
  7. Přesně pro tenhle účel vznikl PEPOUŠův nápadník. Díky, díky.

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína