4. 12. 2010

Jsem hotový/á! Co teď?

Určitě to znáte. Zadáte samostatnou práci a než zadání potřetí zopakujete pro nepozorné, zvedne se ruka vašeho nejšikovnějšího žáčka: "A co dál?" 
Prvotní inspirací mi byl článek Im Done! What Now? na http://www.lessonplanet.com.


Nadaný žák tvoří

První variantu nabízí výše zmíněný článek. Zadejte žákovi nějaký výzkumný, tvořivý úkol, kdy bude pátrat, zkoumat a zkoušet různé varianty. Dva zajímavé návrhy:
  • Žák tvoří netradiční slovní úlohy. Využívá informací z internetu nebo encyklopedie. Postupně vzniká celá kniha/pracovní sešit s neobvyklými úlohami, které může učitel využívat k výuce.
  • Vytvořte návrh domu svých snů. Žák vytváří nákresy, připravuje trojrozměrné plány.

Vem si "rychlíka"

Nikdy jsem se neodvážila nechat žákovi tolik prostoru, aby mohl sám tvořit bez mé kontroly. 
Využívám materiálů z Metodického portálu, tzv. DUMy, které mám vytištěné ve zvláštní krabici. Žák, který je hotový si v klidu dojde pro pracovní list a věnuje se mu ve volných chvílích. Poté, co je PL vyplněný, mi jej odevzdává na stůl. Jednou týdně pak tyto "rychlíky" kontroluji a hodnotím známkami (přiznám se, že sice dám i špatnou známku, ale je na žákovi, jestli si ji chce nechat zapsat, nebo ne - podle toho si ji pak zapisuji/nezapisuji do svého sešitu).



Čti si nebo odpočívej

Mám druháčky, proto je pochopitelné, že mohou žáci také odpočívat, pokud svou práci dokončí. Nemám v úmyslu "trestat šikovné žáky další prací". A tak si mohou vzít polštářek a natáhnout se na zem.
Jinou variantou je, že si žáček vezme knihu (většinou mají všichni v tašce svou knihu nebo si mohou vzít z třídní knihovničky), zvolí si místo, kde se bude cítit dobře a samostatně si čte, popř. prohlíží.


A jak zabavíte své "rychlíky" vy?
Předem děkuji za komentáře.



.....
Podobné články:

Podobné články:

  • Bez Moodle se nedá žít... | Ty brďo Cituji z úvodu Pavla Hodála: Nedávno jsem se společně "postiženými" učiteli debatoval na téma Moodle a jak jej využít ve škole. Během hodinové debaty na Google+ padlo dost otázek a já si při odpovídání stále více uvě… Více >>
  • Tak trochu jiná motivace Formu odznaků jako odměn a motivace je možné využívat v rámci celého vzdělávacího prostředí (např. Edmodo) nebo si vytvořit třídu v aplikaci, která se zaměřuje pouze na tento zajímavý motivační prvek. Přináším fotoukázky… Více >>
  • WORKAHOLIC: 6 nápadů, jak použít myšlenkové mapy Opět konkrétní a smysluplné využití techniky, se kterou si mnozí z nás nevědí tak úplně rady. Užitečné čtení od Lukáše Bajera. s odkazem na: "Pro úplné začátečníky v této oblasti nabízím šest možností, ve kterých mů… Více >>

2 komentářů:

  1. Někdy je nechávám pomáhat "pomalíkům". Mám ve třídě jednoho rychlíka, který určí všech 40 podstatných jmen dřív, než ostatní povinných deset, ale kamarádí se s klučinou, který pomoc opravdu potřebuje.

    OdpovědětVymazat
  2. Milá Dayo,
    to je přínosné pro oba. Jen se z tohoto postupu nesmí stát pravidlo (povinné) pro všechny. Děkuji za Váš příspěvek.
    Pavlína

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína