Jedním ze zdrojů zajímavých nápadů jsou zahraniční blogy učitelů. Příspěvek, který mne dnes zaujal najdete na adrese Learning ICT Skills Incidentally | Integrating Technology in the Primary Classroom. Kathleen Morris zde reaguje na článek z blogu WhatEdSaid, který patří mezi mé nejoblíbenější.
Jak to chodí v Austrálii?
Myslím, že pohled na ICT je v Austrálii podobný jako v České republice. Také zde chodí žáci do specializované učebny a "učí se informatiku". Současné požadavky školství však vedou spíš k tomu, že by se ICT dovednosti měly rozvíjet ve všech předmětech skrze jednotlivé úkoly, kdy žáci (většinou zcela automaticky) pracují s technologiemi.
Zapojujeme ICT do každodenního vyučování
Pokud je ve třídě interaktivní tabule (a vyučující ji denně používají), pak není vcelku o čem hovořit. Žáci vidí, jak lze technologii smysluplně zapojit a využít, a nebude později nutno jim něco zdůvodňovat. Snad jen malá rada: Nebojte se žáky občas k té technologii pustit ;-)
U mne ve třídě je samozřejmostí, že
- o přestávce mají žáci IT k dispozici (malí si spustí aplikaci přes ikonu na ploše, starší žáci se dohodli a spustili si program či aplikaci sami;
- pokud je to jen trochu možné, pak ukazuji postupy tzv. online, tj. není možné mít vždy vše připraveno a rychlá reakce na vývoj diskuze ve třídě je někdy velmi prospěšná (jen pozor při vyhledávání obrázků, mohlo by se zobrazit i něco, co rozhodně do výuky nepatří);
Kathleen M. doporučuje vyzývat žáky, aby poradili, co dělat teď. Jinými slovy - učitel bude sice počítač ovládat, ale nechá si "radit" žáky s dalším postupem. musím vyzkoušet, zní to dobře. A protože moji žáci mne už často sledovali, předpokládám, že to nebude žádný velký problém.
Seznam ICT dovedností, které lze výše popsaným způsobem rozvíjet/naučit
- Odkazy - žáci se naučí, kdy kliknout 1x (jedná se tedy o hypertextový odkaz) a kdy 2x; také se mohou naučit otevírat nové okno/panel prohlížeče pro práci s více náhledy;
- Klávesové zkratky;
- Řešení problémů - co dělat, když se webová stránky špatně načte (F5) nebo prohlížeč/počítač "zamrzne";
- Vhodný program pro danou aktivitu - žáci by měli získat povědomost o funkcích některých základních např. kancelářských programů, a umět zvolit ten vhodnější ("Budeme psát dopis, který program bychom mohli využít?";
- Vyhledávání pomocí klíčových slov a ulehčení pomocí funkcí vyhledávače Google;
- Bezpečné chování na internetu a netiketa;
- Slovní zásoba;
Přidáte další nápady?
0 komentářů:
Okomentovat
Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína