13. 2. 2011

Čtenářská gramotnost


Čtyři zajímavé úvahy na společné téma. Možná si i my, čtenáři, ujasníme své názory. A nebo budeme čile diskutovat...
Čtenářská gramotnost byla také tématem kulatého stolu SKAV (kam jsem se čirou náhodou nachomýtla i já). Video z diskuze.

Nové! Příručka Metodika čtenářství z edice Varianty v odkazu ke stažení.


s odkazem na:
"Když jsem byla požádána, abych napsala článek o čtenářské gramotnosti, začala jsem podrobněji studovat dostupné informace. Tímto způsobem začíná jakákoli moje práce, než vyjádřím vlastní názor na věc. Jenže když se snažím s učiteli o gramotnosti nebo o stylu výuky hovořit, vypadá to, že už všechno přečetli a svůj názor mají utvořený. Nejčastěji samozřejmě záporný."


"Lednový kulatý stůl hledal odpověď na otázku, zda v našich školách učíme čtenářkou gramotnost. K získání odpovědi na tuto základní otázku mělo přispět zodpovězení následujících dílčích otázek:
• V jaké oblasti čtenářské gramotnosti žáci dopadají nejhůře a proč?
• Jak se daří v našich školách zavést výuku čtenářské gramotnosti?
• Jak lze rozvíjet čtenářskou gramotnost v jiných předmětech než jen v českém jazyce?
• Jaký je vztah čtenářské gramotnosti a výchovy ke čtenářství?
• Jak vypadá systém vzdělávání učitelů ve čtenářské gramotnosti?
• Co udělalo a může udělat MŠMT a další organizace pro zlepšení čtenářské gramotnosti?"

Jako panelisté byli pozváni:
• PhDr. Ondřej Hausenblas, Kritické myšlení, o. s.
• Mgr. Pavlína Hublová, učitelka 1. stupně ZŠ Černý most
• Mgr. Lenka Schwarzová, MŠMT
• Mgr. Vladislav Tomášek, ÚIV
http://www.ceskaskola.cz/2011/02/jitka-gobyova-vystup-z-prosincoveho.html



Nové! Varianty | Metodika čtenářství

Zajímá vás, proč je dobré rozvíjet současně čtenářství a průřezová témata? Chcete se konfrontovat s mýty o čtenářství a čtenářské gramotnosti?

Rádi byste si připravili lekci, ve které využijete aktuální téma a zároveň rozvíjíte průřezové téma a čtenářství?

Hledáte tipy na knihy, které jsou pro žáky atraktivní a zároveň je možné je využít při výuce směřující k cílům průřezových témat a čtenářství?

To všechno najdete v Metodice čtenářství, kterou napsala Kateřina Šafránková, lektorka Kritického myšlení a šéfredaktorka Kritických listů, s pomocí vedoucích metodiků a učitelů škol zapojených do projektu „Jak efektivně vyučovat průřezová témata a zároveň rozvíjet čtenářství“.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína