"An interactive whiteboard is just a piece of hardware without a teacher who knows how to use it effectively and interactive content that engages students." (1)
... jinými slovy: Interaktivní tabule (IWB) je jen kus nábytku. Interaktivitu z ní může vydolovat pouze tvořivý učitel a aktivní třída...
Spousta škol dostala peníze na techniku, a tak zakoupila, aniž by si položila základní otázky:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SmartBoard.JPG |
- Bude tato technologii přínosem konkrétně pro naše žáky?
- Máme učitele, kteří budou s touto technologií chtít/umět pracovat? Můžeme zájemcům o práci s interaktivní tabulí nabídnout vhodné podmínky (přístup k technologiím, školení apod.)?
Dále Emily Starr (1) vypisuje základní body, které podle ní musí být splněny, aby výdaje školy za interaktivní tabule byly smysluplné. Školy musí mít:
- učitele akceptující moderní technologie a ochotné s nimi pracovat;
- učitele znalé práce s hardwarem i softwarem dané interaktivní tabule (popř. ochotné se dále vzdělávat);
- učitele, kteří umí najít/vytvořit interaktivní přípravy použitelné na dané tabuli;
- učitele, kteří chápou, jak zapojit interaktivní tabuli do každodenní výuky.
„Není žádným řešením vybavit třídy klávesnicemi či technickými dovednosti, pokud učitelé nepochopí proč a k čemu bude ICT ve výuce užitečné,“ říká Milan Hausner. Je přesvědčen, že zásadní změnu ve výukovém procesu nepřinese obecné vylepšování ICT dovednosti učitelů, ale, jak říká: „Nejefektivnější cestou ke změně je inspirace a motivace učitelů s využitím efektu překvapení z efektivních příkladů využití moderní technologií a přístupem k inovativnímu digitálnímu obsahu. Právě ten může zcela zásadním způsobem změnit učení a vlastní učení se žáků.“ (2)
Opravdu je IWB nenahraditelná?
Lisa Velmer Nielsen (4) má podle mne pravdu, když tvrdí, že "není nic, co by nemohla dělat bez IWB". Používá však přesněji, že by to nešlo "bez IWB efektivněji" - a tady já souhlasit nemůžu.
Několik slov o přípravě učitele
Nebezpečí interaktivních tabulí
Lisa Velmer Nielsen (4) má podle mne pravdu, když tvrdí, že "není nic, co by nemohla dělat bez IWB". Používá však přesněji, že by to nešlo "bez IWB efektivněji" - a tady já souhlasit nemůžu.
- Nemyslím si, že není efektivnější ukázat obrázek velký tak, aby byl viditelný pro celou třídu než obcházet s encyklopedií.
- Nemyslím si, že by správně načasované video (např. zrození motýla z kukly) bylo možné nahradit čímkoli efektivnějším.
Několik slov o přípravě učitele
320 000x obrázky, Terasoft - volně použitelné |
Hodiny strávené vyhledáváním na internetu a tvorbou vlastních příprav jsou opravdu zpočátku nezbytností. A opět se naskýtá otázka: Uvědomují si to ti, kteří hromadně pořizují do škol interaktivní tabule? Je následně vedení ochotno (a schopno) zaplatit učitelům jejich čas strávený sebevzděláváním? Nebo doufají (jako většinou), že "ono se to nějak udělá"?
Nechci být skeptická (mám IWB ve třídě a jsem s ní nadmíru spokojená), ale jestli někdo doufá, že pořízením interaktivní tabule "donutí" kohokoli k automatickému používání, pak se opravdu velmi mýlí. Tudy opravdu cesta nevede. A jsem ráda, že mi to i zahraniční učitelé (a že jich v diskuzi opravdu bylo dost) potvrzují.
Na druhou stranu čím déle s IWB pracuji, tím kratší jsou mé přípravy. Průměrná příprava na hodinu obsahuje 1 - 3 stránky, týdenní (např do češtiny nebo matematiky) má 5 - 7 stránek. Jak je to možné? A někteří učitelé jdou ještě dál.
Autor příspěvku Being SMART and realizing that less is sometimes more (5) - nepodařilo se mi vyhledat jeho jméno - začíná jednou stránkou v přípravě. Většinou zde má nějakou otázku a odkaz na internet či obrázek. Otázka nebo motivační obrázek vyvolává v žácích potřebu ptát se, diskutovat a přemýšlet, rozvíjet dále navržené téma. Následně pak postupně vzniká příprava přímo ve vyučovací hodině. Doporučuji pustit si pro jasnější představu jedno z videí, které je součástí příspěvku.
Navíc, jak se také tvrdí v článku, příprava, kterou udělá učitel, je JEHO příprava, JEHO pohled na věc, JEHO představa cesty k cíli. Je pak velmi těžké (ne-li nemožné) reagovat na vývoj výuky v dané hodině, na potřeby a "cesty" třídy. Učitel si udělal velmi jasný (a pevný) scénář a nyní se snaží napasovat do něj své žáky...
Uvědomuji si, o co náročnější je tento styl výuky pro učitele. Nejen, že od něj vyžaduje už velmi dobrou dovednost ovládání IWB, ale také schopnost "speakera", který dokáže korigovat diskuzi a vést ji tak, aby vedla k jím vytčenému cíli.
Na druhou stranu čím déle s IWB pracuji, tím kratší jsou mé přípravy. Průměrná příprava na hodinu obsahuje 1 - 3 stránky, týdenní (např do češtiny nebo matematiky) má 5 - 7 stránek. Jak je to možné? A někteří učitelé jdou ještě dál.
320 000x obrázky, Terasoft - volně použitelné |
Navíc, jak se také tvrdí v článku, příprava, kterou udělá učitel, je JEHO příprava, JEHO pohled na věc, JEHO představa cesty k cíli. Je pak velmi těžké (ne-li nemožné) reagovat na vývoj výuky v dané hodině, na potřeby a "cesty" třídy. Učitel si udělal velmi jasný (a pevný) scénář a nyní se snaží napasovat do něj své žáky...
Uvědomuji si, o co náročnější je tento styl výuky pro učitele. Nejen, že od něj vyžaduje už velmi dobrou dovednost ovládání IWB, ale také schopnost "speakera", který dokáže korigovat diskuzi a vést ji tak, aby vedla k jím vytčenému cíli.
320 000x obrázky, Terasoft - volně použitelné |
Nebezpečí interaktivních tabulí
Umístění interaktivní tabule do třídy může u učitele vyvolat dvě možné reakce (4):
- Učitel se stane průzkumníkem - přijme technologii, sžije se s ní a bude ji využívat jako nástroj k lepšímu vzdělávání.
- Učitel zleniví - přijme interaktivní tabuli jako ulehčení pro sebe.
Even when it's not always easy to single out all individual parameters, it is proven that, if nothing more, the use of interactive whiteboards in classrooms has a permanent motivational effect on the learners. (4)
Interaktivní tabule není ale jen motivační pro žáky (i když lze říct, že je to jeden z největších kladů - ale jak dlouho?), ale také pro učitele (pokud se stane zmiňovaným průzkumníkem).
Celý článek v Google-překladu si můžete pročíst zde.
Metodický portál o interaktivních tabulích aneb Jak nejlépe využít interaktivní tabuli.
Zdroje a citace:
Zdroje a citace:
(1) STARR, Emily. Interactive Whiteboard Insights [online]. 2010 [cit. 2011-04-07]. Interactive Whiteboards Alone Are Not Interactive. Dostupné z WWW: [http://interactivewhiteboardinsights.blogspot.com/2010/01/interactive-content-is-key-to.html].
(2) Případová studie o využívání interaktivních tabulí v ČR [online]. Česká republika : DZS, 2011 [cit. 2011-04-07]. Dostupné z WWW: [http://www.dzs.cz/index.php?a=documents&general_file_id=1541&project_folder_id=377&].
(3) JOCHEMS, Ben. The New World of Work & 21st Century Education [online]. 2011 [cit. 2011-04-07]. The 'dangers' of interactive whiteboards (and other classroom technology). Dostupné z WWW: [http://benjochems.blogspot.com/2011/01/dangers-of-interactive-whiteboards-and.html?spref=tw].
(4) VELMER NIELSEN, Lisa. The innovative Educator [online]. 2010 [cit. 2011-04-07]. Why I Hate Interactive Whiteboards Too. Dostupné z WWW: [http://theinnovativeeducator.blogspot.com/2010/07/why-i-hate-interactive-whiteboards-too.html].
(5) Technology Without Borders [online]. 2011 [cit. 2011-04-07]. Being SMART and realizing that less is sometimes more. Dostupné z WWW: [http://technologywithoutborders.blogspot.com/2011/01/being-smart-and-realizing-that-less-is.html].
(2) Případová studie o využívání interaktivních tabulí v ČR [online]. Česká republika : DZS, 2011 [cit. 2011-04-07]. Dostupné z WWW: [http://www.dzs.cz/index.php?a=documents&general_file_id=1541&project_folder_id=377&].
(3) JOCHEMS, Ben. The New World of Work & 21st Century Education [online]. 2011 [cit. 2011-04-07]. The 'dangers' of interactive whiteboards (and other classroom technology). Dostupné z WWW: [http://benjochems.blogspot.com/2011/01/dangers-of-interactive-whiteboards-and.html?spref=tw].
(4) VELMER NIELSEN, Lisa. The innovative Educator [online]. 2010 [cit. 2011-04-07]. Why I Hate Interactive Whiteboards Too. Dostupné z WWW: [http://theinnovativeeducator.blogspot.com/2010/07/why-i-hate-interactive-whiteboards-too.html].
(5) Technology Without Borders [online]. 2011 [cit. 2011-04-07]. Being SMART and realizing that less is sometimes more. Dostupné z WWW: [http://technologywithoutborders.blogspot.com/2011/01/being-smart-and-realizing-that-less-is.html].
K těm bezdrátovým myšičkám: existuje i originální řešení připojení více myší ve třídě http://portal.celn.cz/MultiMice/.
OdpovědětVymazat