27. 4. 2011

Co by mělo/nemělo být na třídním webu


Stále více učitelů využívá možností internetu a sdílí materiály, zdroje a zkušenosti s kolegy, studenty a rodiči. Mnozí si nicméně nejsou příliš jisti, co přesně mohou a nemohou, nebo jak a s kým nejlépe sdílet. (1)

Našla jsem dva zajímavé články, které mohou nabídnout pár zajímavých informací pro ty, kteří se chtějí do tvorby třídního webu pustit.

Pár obecných rad na úvod

Pokud se rozhodnete třídní web zřídit, měli byste hned na počátku uvážit, zda se bude jednat o veřejný zdroj informací, či nikoli. Podle toho je potřeba také zavést příslušné bezpečností opatření, která by žákům umožnila ochranu jejich soukromí – například je nevhodné publikovat na nezaheslovaném webu známky žáků pod jejich jmény, nebo nějaké osobnější informace. Naopak web určený spíše veřejnosti dle modelu „podívejte se co se v naší třídě děje“, který bude pracovat spíše jako webový magazín než jako prostor pro osobní sdělení nebude mít v nepřístupné podobě v podstatě žádný význam. Jistě je ale možné oba přístupy vhodně kombinovat. (2)
Více na http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/10637/moznosti-a-implementace-tridnich-webovych-stranek.html/.


Co byste na webu mít měli

  • Inspirujte citátem na úvod. Google mi nabídl třeba tento web pro inspiraci.
  • Vkládejte jen informace, které opravdu souvisejí s životem ve třídě - akce, projekty, tématickou výuku.
  • Publikování domácích úkolů je sice žádoucí, ale má také velké množství záporů. Nejčastěji učitelé argumentují tím, že se žáci prostě musí naučit zodpovědnosti a pečlivosti při psaní poznámek. A zápis domácích úkolů do této kategorie spadá. Autor doporučuje využít nástrojů, které umožňují žákům použít RSS čtečku nebo jiný způsob pravidelné kontroly informací. Jistě téma na diskuzi v komentářích...
  • Odkazy, odkazy, odkazy. To by měla být nejdůležitější část vašich webových stránek. Podporují samostudium, aktivitu žáků a vytváří "závislost žáků" na vašem rozcestníku s webovými odkazy.
  • Publikované práce žáků. Je to výkladní skříň vaše i celé třídy. Zapojíte rodiny žáků už jen tím, že budou sdílet informace o dění ve třídě. Žáci budou čím dál tím aktivnější, když se budou moct svou prací pochlubit "světu".
  • Fotografujte zdánlivé maličkosti, publikujte je se stručným popiskem. Opět platí stejné plus, jako v předchozím bodu.
  • Aktuální novinky pro rodiče. Nejlépe, když můžete nabídnout ve spojení s RSS čtečkou - rodiče pak mohou být okamžitě informováni o vašich novinkách.

Co byste na webu mít neměli

  • Obrázky a fotografie, které porušují autorský zákon. Volte vždy bezpečné zdroje, např. http://commons.wikimedia.org.
  • Rozvrh. Postačí v prvních týdnech, není třeba, aby zabíral místo na předních pozicích webu. Tam patří aktuální informace.
  • Vše, co by porušovalo zákon na ochranu osobnosti. Veškeré fotografie žáků byste měli mít "odsouhlasené" zákonnými zástupci. Fotografii s žákem, u kterého souhlas nemáte, můžete oříznout nebo použijte některý program na úpravu fotografií. Autor doporučuje FotoFlexer, který má funkci "rozmazat obličej".

Další návrhy můžeme probrat v komentářích.


Zdroje a citace

(1) Making Teachers Nerdy [online]. 2011-01-16 [cit. 2011-04-27]. What Teachers Should and Should Not Be Posting on Their Classroom Webpages. Dostupné z WWW: [http://mrssmoke.onsugar.com/What-Teachers-Should-Should-Posting-Classroom-Webpages-2704974].

(2) ČERNÝ, Michal. Metodický portál : inspirace a zkušenosti učitelů [online]. 2011-04-27 [cit. 2011-04-27]. Možnosti a implementace třídních webových stránek. Dostupné z WWW: [http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/10637/moznosti-a-implementace-tridnich-webovych-stranek.html/].

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína