14. 9. 2010

LN: Kvalifikace zaměstnanců ve školství?

Každé ráno si vyzvednu noviny ze schránky a během cesty do školy si udělám jasno, co se předchozí den událo. Je to takové příjemné naladění, aby člověk trochu zapojil jiná mozková centra dřív, než začne počítat do 20 a 20x denně tišit a zklidňovat svého ADHD žáčka (a jiné laskominy obyčejného učitelského dne).
Dnes se bohužel nezadařilo - příjemné naladění se nedostavilo. Spíš mám pocit, že četba ranních novin dnes ohrozila zdárnou výuku.


Kvalifikace ředitelů

V článku Učit mohou i neučitelé, radí Klaus (LN 14. 9.) mne téměř rozesmála věta o možné liberalizaci školství, která by se měla projevit třeba tím, že by ředitelé nemuseli studovat školský management. Co jiného se žádá pro ředitelích než to, aby byli zdatnými managery a dokázali zajistit zdárný chod školy? A nemluvím zde o věcech z oblasti pedagogiky a psychologie, ty má většinou na starosti zástupce ředitele.
Naopak - domnívám se, že ředitel by nemusel být nutně učitel, ale manager být prostě musí! A pokud nebude, může mi někdo vysvětlit, jaké vzdělání by bylo pro ředitele (= nejvyšší zodpovědné osoby ve škole) vhodné? 


Kvalifikace učitelů

V příloze AKADEMIE je článek Bakalář učitelům nestačí. Ale proč? (LN 14. 9.) věnuje studiu učitelů. Promlouvá zde ředitelka Centra pro studium vysokého školství Helena Šebková:
"Souhlasím, že v některých případech, jako je například učitelství pro první stupeň ZŠ, ale třeba i pro učitele cizího jazyka by stačil bakalář."
Jsem učitelka prvního stupně a jistě tušíte, jak mne toto prohlášení nadzvedlo. Nechtěla bych zde rozvíjet debatu o tom, kde je to pro učitele těžší a náročnější, ale rozhodně se nedomnívám, že by měli učitelé jakéhokoli stupně mít nějakou výjimku (a ť už nahoru nebo dolu). Jinými slovy - když změna, tak všem stejně! Tím, že by "se zlehčilo" studium budoucích učitelů by společnost dávala jasný signál, že na 1. stupni je výuka méně náročná a méně zodpovědná. Ani s jedním tvrzením nemohu zásadně souhlasit.
Lze porovnat odbornost učitele na dva předměty s odborností učitelů na 8 - 9 předmětů? To snad opravdu nemůže nikdo myslet vážně!!


Samozřejmě si ráda podiskutuji v komentářích...
Publikováno na České škole. Chyby, které jsou mi vyčítány v komentářích jsou zde už opraveny. Opravdu češtinu vcelku umím!!!!


.....
Podobné články:

7 komentářů:

  1. co se ředitelů týče .. manager, právník, ekonom, psycholog, pedagog ...

    OdpovědětVymazat
  2. Inu tak: Šetří se, kde se dá(o ničem jiném totiž podobné články nejsou), i když všichni víme, že šetřit na vzdělání budoucích generací je poněkud nešťastné. No a protože všichni někdy chodili do školy, tak také přeci mohou jít z fleku učit, ne? Kdy už si to ti "nejmoudřejší" konečně půjdou tak na půl roku zkusit?

    OdpovědětVymazat
  3. Myslí, že půl roku by vydrželi jen ti nejotrlejší. Ale takový 14denní exkurz na všechny stupně školství - to by byla léčba šokem.

    OdpovědětVymazat
  4. Trochu nerozumím porovnání odborností na dva nebo osm předmětů v závěru Vašeho textu.

    OdpovědětVymazat
  5. Učitel 1. stupně vystuduje na VŠ český jazyk, matematiku, přírodovědu, vlastivědu, výchovy 4x, někdy angličtinu.
    Učitel 2. stupně se soustředí pouze na své oborové předměty, většinou dva.

    OdpovědětVymazat
  6. Souhlasím i nesouhlasím. Učit může i člověk, který nemá pedagogické vzdělání. Učitel musí být především člověk, a teprve potom přichází na řadu nějaké ty odbornosti. Nemohu kvalifikovaně rozhodnout o tom, jak náročné je studium učitele na I. stupeň. Obávám se však, že Vámi udávané přiklady - čeština, matematika, angličtina a další - jsou ne úplně vydařené. Co by se po učitelích na 1.stupni mělo vyzadovat především, jsou vynikající didaktické schopnosti/dovednosti. A ty by měly být na daleko vyšší úrovni (resp. naladěné na jinou strunu) než podobné schopnosti učitelů na vyšších stupnich. Prostě aby učili tak, aby dítěti neznechutili školu - a něco naučili. ...
    Omluvte mi mou neznalost, ale chcete mi říci, že jste na fakultě musela studovat také naprosto zbytečné předměty jako teorie množin, teorie čísel, historická mluvnice češtiny, staroslověnština nebo historickou ml. angličtiny, kterými procházeli mí kamarádi studijící učitelství pro II.stupeň? To by byla opravdu kouzelná ukázka plýtvání penězi ve vysokém školství.

    OdpovědětVymazat
  7. Děkuji za komentář.

    Souhlasím s Vámi, že VŠ nedělá učitele. Snažila jsem se, aby můj příspěvek komentoval pouze daný stav. Všichni jsme za svůj život potkali dobré i horší učitele (stejně tak i jiné profese).

    Hovoříte o dovednosti prvostupňového učitele neznechutit školu - tak to se opravdu na VŠ nestuduje. Z Vašeho výčtu - teorie množin, čísel, historickou mluvnici a staroslověnštinu - neučili jsme se ji do hloubky, ale vše bylo součástí zápočtu nebo zkoušky (tedy jakýsi všeobecný přehled). Považte - ČJ jsme měli od 1. ročníku a teprve ve 4. ročníku jsme se učili didaktiku. Tak co jsme se asi mohli učit 3 roky před tím?

    Ráda bych však jen poukázala na to, že délka studia nedělá kvalitního učitele a zdůrazňováním některého stupně učitelství (zvlášť na ZŠ) ještě více prohloubí neshody mezi učiteli.

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína