Na začátku 2. třídy právě probíhá první velké učení - seznámení s abecedou. Opakovaně upozorňuji na skutečnost, že výuka by měla být VŽDY smysluplná, tj. snažíme se hledat příklady z praxe a ukazovat žákům "k čemu jim to bude".
Tentokrát se mi zalíbila aktivita, kde znalost abecedy je pouze vedlejším produktem. Základní je zde rozvoj slovní zásoby a tvořivého přístupu: Alphabetizing With Original Stories.
Základním cílem je tvorba "abecední knihy", tj. žáci v závěru lekce vytvoří knihu, kde jsou slova/věty seřazena podle abecedy.
Úvodní fáze (pro obě obměny)
Připravte tabulku, kde bude v každém poli jedno písmeno abecedy (mohly by si žáci vyplnit sami jen prázdnou tabulku?) a volné místo na zvolené slovo.
Učitel vyzve žáky, aby společně/ve skupinách/ve dvojicích vyplnili tabulku slovy tak, aby splnili tyto podmínky:
- v každém políčku bude pouze jedno slovo;
- každé slovo musí začínat písmenem, které je v políčku předepsané;
- všechna slova se musí vztahovat k jednomu tématu, např. společně absolvovaný výlet/exkurze, téma z výuky prvouky/přírodovědy/vlastivědy nebo jiného předmětu a tématu.
Vznikne tak databáze slov, se kterou budou jednotlivci/dvojice/skupiny dále pracovat.
Obměna 1
Tvořte věty, aby:
- každá věta začínala na novém řádku;
- na začátku každé věty bude slovo z databáze;
- slova z databáze se budou odebírat v abecedním pořadí.
Příklad:
Abeceda je důležitá pro vyhledávání v atlase.
Borovice lesní může hostit v kmeni šplhavého ptáka.
Cvrlikání je charakteristické pro ptáky.
Čáp staví hnízda ve výškách.
...
Obměna 2
Žáci tvoří věty tak, aby všechna slova v nich použitá byla podle abecedy.
Tato verze se mi zdá opravdu velmi náročná. Sama si nejsem jista, že bych dokázala sestavit smysluplné věty, navíc k tématu. Také si nejsem jista, jak moc by mi pomohla vytvořená databáze slov.
Proto jsem ji vložila jako druhou, ačkoli v originálním příspěvku je jako první - stěžejní.
Příklad: Anička běhala celý den extra fialová.
Závěrečná fáze (pro obě obměny)
Věty pak můžete rozstříhat, nalepit každou na nový list papíru (využijte obě strany) a ilustrovat. Svázáním listů pak vznikne abecední kniha.
.....
Podobné články:
0 komentářů:
Okomentovat
Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína