Není pochyb o tom, že český učitel, který chce žákům nabídnout kvalitní výuku, je nucen neustále se rozhlížet po nástrojích, které jsou k dispozici zdarma. Jednou z alternativ, kterou jsem i já vyzkoušela jsou Google Docs.
K napsání příspěvku mne vyprovokovala prezentace na http://www.slideshare.net/scyuen/promoting-creativity-and-collaboration-in-your-classroom-with-google-docs.
Je to zdarma aj.
Je to zdarma? Opravdu ano. Žádné poplatky, žádné pozdější výběry, nic takového. Zvykněme si, že existují služby, které lze využívat zdarma i ve školství.
V nabídce najdeme textový editor, tabulkový kalkulátor, prezentační nástroj, nástroj pro tvorbu dotazníků a aplikaci ke kreslení obrázků. Kdyby žáci (a učitelé) využívali "jen" těchto pár nástrojů dokonale, pozdvihlo by to informační gramotnost o několik stupínků na pomysleném žebříčku dovedností.
Vše je uloženo "kdesi na internetu" (s tím souvisí také to, že není třeba nic instalovat na počítač, u kterého právě sedíte), takže máte přístup ke všemu, co vytvoříte, z jakéhokoli počítače. Výhody ve výuce?
- Žák si může připravit prezentaci k referátu. Pak už se jen přihlásí ke svému účtu a může prezentovat.
- Ve vyučování rozpracujete nějakou práci, žák by rád dokončil práci doma (prostě proto, že ho to zaujalo a rád by na tom dělal i ve svém volnu). Školní server toto neumožňuje, Google Docs ano.
- Žák vytvoří referát, vy jej chcete zařadit do výuky. K tomu je ale třeba, abyste měli pojem o obsahu referátu. Žák vám tedy dokument nasdílí, vy si jej pročtete, popř. napíšete komentáře k možným úpravám. Můžete tak přípravu na hodinu přesně nasměrovat s využitím práce žáka - smysluplně.
Výhod je víc, jistě na mnohé přijdete nebo je můžete napsat do komentářů.
Spolupráce
Na jednom dokumentu/prezentaci/tabulce může pracovat více lidí najednou (viz str. 11 v prezentaci). Dovedete si představit, jak nádherně může vznikat společná prezentace ve skupině? Jak mohou žáci společně vyhledávat informace k tématu a vkládat odkazy do jednoho dokumentu/tabulky?
Konec přeposílání zpráv, vše lze tvořit v Google Docs.
Několik zkušeností z mé jednoroční výuky informatiky v 8. ročníku
- Google účet byl nezbytností, abych mohla s žáky podle svého nejlepšího svědomí a vědomí pracovat. Trvalo to téměř dvě hodiny, než měli všichni vytvořený účet. Během školního roku žáci zapomínali hesla a museli vytvářet účty znovu. Poučení: Nechte se zapsat přihlašovací jména a hesla svých žáků, nespoléhejte na jejich paměť. Nejlépe, když k tomu využijete dotazník vytvořený v Google Docs.
- Jsem učitelka 1. stupně, proto bylo zpočátku nezbytné, abych si získala respekt žáků. Kromě jednoho žáka nikdo z nich používal Google Docs, a tak jsem byla na koni a mohla "machrovat". Poučení: Ukažte žákům něco, co je smysluplné pro jejich práci/nejbližší budoucnost a co neznají. Budou vás pak víc vnímat.
- Postupně jsem zařazovala práci s jednotlivými moduly Google Docs. Nejvíc zaujala společná práce na dokumentu, zvlášť ve chvíli, kdy někdo snaživý vložil text/obrázek a nějaký lump to okamžitě smazal. Poučení: Nepředpokládejte. Nepředpokládejte, že žáci umí spolupracovat. Nepředpokládejte, že si bude jeden vážit práce druhého. Buď se rozhodněte s tím něco udělat (pak se můžete rozloučit s tematickým plánem), nebo si nastavte aktivitu co nejjednodušeji ( i když "předpokládáte", že osmáci by měli pracovat kvalitněji/lépe/dokonaleji než vaši prvňáčci).
- Testy s využitím Google Docs jsou jednoduché k vytvoření a žáci nemají šanci něco zašvindlovat. Vy si pak můžete v tabulce výsledků nastavit vše tak, aby byla kontrola chvilkovou záležitostí. ... a šetříme papír. K doložení výsledků stačí vytisknout závěrečnou tabulku, popř. žákům publikovat hodnotící grafy (které se tvoří automaticky).
I zde mohu jen vyzvat další uživatele, aby přišli se svými vychytávkami pro Google Docs, protože nemohu vyčerpat vše.
Předem děkuji.
0 komentářů:
Okomentovat
Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína