22. 7. 2014

Zakazovat mobily ve výuce nebo je smysluplně zapojit do výuky?

[11. 2. 2014] Předpokládám, že už každý školní řád má jeden odstaveček věnovaný používání mobilů ve výuce. Lépe řečeno zákazu používání.
Souhlasím s tím, že žák nemá v hodině psát SMS ani telefonovat, v tom se jistě všichni shodneme.
Po Vánocích budou mít opět žáci lepší mobily než máme my, učitelé. Také opět ubude počet žáků, kteří mobil nemají. Nemohli bychom to nějak využít ve svůj prospěch?
[28. 5. 2014] Doplněn odkaz na online průzkum v Německu.

Využívání mobilních technologií ve výuce se věnuje mnoho učitelů. Přestože nemám osobní zkušenost se zařazením tohoto druhu technologií do výuky, pokusím se vybrat to, co mne zaujalo nebo mi připadlo jako realizovatelné.

Nové! Stručný popis využití mobilů ve výuce dějepisu.

Mobilní telefony jsou již nedílnou součástí našich životů a s jejich rozšířením se nám dostává do ruky nástroj, který "postaví žáka do centra výuky" [3].
Pokud vládnete trochu anglicky, popř. dobře rozumíte obrázkům, možná vás pobaví infografika Are We Wired for Mobile Learning?. Velmi pěkně ukazuje, že se opravdu blíží doba, kdy se technologiím ve výuce nevyhneme. Naopak, je třeba je poznat a smysluplně využívat.


Kroky k zapojení (nejen) mobilních technologií do výuky


Se zaváděním mobilů do výuky je to stejné jako s jakoukoli technologií ve výuce - nejprve se s ní musíme naučit správně zacházet a musíme poznat její kvality, abychom je pak mohli smysluplně zařazovat do výuky. Zapojení mobilů jen pro jejich zapojení je samozřejmě nesmysl.

Zajímavé "kroky pro učitele" nabízí Lisa Nielsen ve svém příspěvku 5 Steps to Harnessing the Power of Cell Phones in Education Today [5]. Představuje zde kromě jednoduchých tipů na seznamování se s m-technologiemi také ukázky činností, které nás mohou posounout do další fáze.
  • Krok první: Učitel používá mobilní telefon v rámci své profese, např. používá mobilní aplikaci Twitter k aktualizaci třídního webu nebo blogu.
  • Druhý krok: Učitel představuje vhodné použití mobilu ve výuce svým žákům, např. použije svůj mobil k natočení zajímavé aktivity ve třídě, kterou pak následně publikuje.
  • Krok třetí: Posiluje vztahy mezi rodinou a školou pomocí mobilních technologií, např. informuje rodiče o aktuálních akcích třídy.
  • Čtvrtý krok: Vede studenty k zapojení mobilů v rámci domácí práce/přípravy, např. nabídne společnou nástěnku s nápady či náměty k učivu.
  • Pátý krok: Žáci používají mobilní telefony ve výuce, např. na výletě zaznamenávají informace (fotografie, nahrávají komentáře), které pak následně publikují.


Nápady (stučně)


Nahrajte si na mobil přednášku jako podcast. Ten následně publikujte - umožníte tím žákům (a to i chybějícím) účastnit se výuky.
Moje poznámka: Potkala jsem zajímavou aplikaci iPadio. Máte s ní někdo zkušenosti? Možná by byla právě to, co bychom k nahrávání a následnému publikování mohli použít...

Sdělte mobilní číslo svým studentům a požádejte je, aby Vám poslali všechny otázky, které je napadají po ukončení lekce. Více stejných otázek je zpětnou vazbou pro učitele, že nebylo něco ve výkladu jasné.
Moje poznámka: Opravdu je rozumné sdělit žákům své telefonní číslo? Nebylo by možné využít nějakou zástupnou službu? Žáci by poslali SMS na číslo, které by přesměrovalo zprávu na Váš mobil... Znáte nějakou takovou aplikaci?
Moje doplnění ze dne 29. 12.: Odkazy na užitečné aplikace nabízí L. Nielsen ve svém příspěvku 12 Most Useful Ways Kids Can Learn With Cell Phones.

Umožněte žákům, aby 5 minut studovali určenou oblast pomocí Google maps. Pak žáci mobily odloží a můžete se věnovat výuce založené na otázkách, které kladete žákům.
Moje poznámka: Napadá mě, že bych specifikovala, na co se mají žáci při studiu map zaměřit - nejen určit oblast, ale také možná nastínit téma následujícího rozhovoru (podnebí, zemědělství, turistika apod.).

Nové! Na pražském gymnáziu využila paní učitelka mobily žáků v hodině dějepisu k ověření informací ze zahraničních médií...
"Ptali se mě, koho můžeme dneska považovat za separatistu, a rozjela se zajímavá debata," říká Eva Virtová. Rozdělila žáky podle jazyků na angličtináře, němčináře, francouzštináře a nechala je s jejich telefony vypátrat definici v zahraničním tisku. "Chtěla jsem jim ukázat, že mohou v telefonu hledat nejenom zábavu, ale taky ověřovat informace, aby nebyli závislí jenom na českých médiích," říká.[7]

QR kódy - samostatná kapitola


Zdroje odkazů o QR kódech jsem posbírala v příspěvku QR kódy - mobily ve výuce. Proto zde zmíním jen dvě zajímavé aktivity, které se mi zdají realizovatelné.

QR značky na stromech podél naučné stezky nebo na stěnu vedle obrazu mohou odkazovat na rozšiřující informace na webu.
Moje poznámka: Budou značky tvořit žáci v rámci výuky ICT nebo bude po večerech smolit učitel? Tuším, že si dokážeme všichni odpovědět správně :-)

Ve speciální učebně (laboratoř, jazyková učebna) může QR kód spustit virtuální prohlídku nebo video, které ukáže, jak používat označené zařízení.


Na závěr


Nedala by se využít hra Foursquaropoly ve výuce? Jedná se o obměnu známé hry, která promění vaše město v obří Monopoly. Na pozvání okolí školy jako stvořené, že?! ;-)

Považuji za nezbytné získat souhlas od rodičů - protože jsou to oni, kteří platí žákům tarify a jistě by měli vědět, jak často a JAK chcete mobily ve výuce využívat. K tomu určitě postačí věnovat chvilku na třídní schůzce a ukázat rodičům, že mobil ve výuce není jen samoúčelnou hračkou v ruce dítěte a že přesně víte, co a proč děláte.


V odkazech


Mobily ve výuce v české třídě? Ano, jde to. Ukázkou je seriál J. Rambouskové: Začínáme s mobily.


Česká škola: Přečtěte si: Co dělají děti s chytrými telefony ve třídě
"Německé školy, zdá se, pochopily, že chytré telefony musí do vzdělávání nějak začlenit."
Další zajímavá citace z článku:
Nejlepší informace jsou získávány pro výuku angličtiny, následuje dějepis a zeměpis, poté biologie a němčina. Autor studie, Jan Hölgte, cituje z odborné literatury: „Ukázalo se, že žáci, kteří aktivně komunikují prostřednictvím sociálních sítí, mají lepší schopnost vyjadřování než teenageři, kteří tyto sítě přijímají jen pasivně.“


Zdroje a citace:


[1] 6 WAYS TO USE MOBILE LEARNING IN YOUR CLASS TODAY. Mobl21 [online]. [cit. 2011-12-28]. Dostupné z: http://www.mobl21.com/blog/14/6-ways-to-use-mobile-learning-in-your-class-today/

[2] BRIEN, Linne O. Educational uses of QR codes. Center for Instructional Technology [online]. [cit. 2011-12-28]. Dostupné z: http://cit.duke.edu/2010/11/educational-uses-of-qr-codes/

[3] POULOS, Alex. Five Lessons in Mobile Learning. Work, Learn, Play: Notes on people, information [online]. [cit. 2011-12-28]. Dostupné z: http://www.netdimensions.com/blog/2011/07/05/five-lessons-in-mobile-learning/

[4] DE LORENZO, Rob. Mobile Learning: A 4th Reading List. The Mobile Learner: Learning and Teaching with Mobile Devices [online]. [cit. 2011-12-28]. Dostupné z: http://themobilelearner.wordpress.com/2010/06/27/mobile-learning-a-4th-reading-list/

[5] NIELSEN, Lisa. 5 Steps to Harnessing the Power of Cells in Education Today. The Innovative Educator: Way out of the box! [online]. [cit. 2011-12-28]. Dostupné z: http://theinnovativeeducator.blogspot.com/2010/06/5-steps-to-harness-power-of-cells-in.html

[6] RUSEK, Martin. Mobilní telefony LEGÁLNĚ ve výuce. Metodický portál: Články [online]. 29. 08. 2011, [cit. 2011-12-28]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/13413/MOBILNI-TELEFONY-LEGALNE-VE-VYUCE.html>. ISSN 1802-4785.

[7] GEBERT, Jan. Nepřítel mobil. Víkend HN: Vzdělávání obecně. 18. 7. 2014, s. 10. Dostupné z: http://hn.ihned.cz/c1-62521120-nepritel-mobil

2 komentářů:

  1. Víš, že já se takovým věcem vůbec nebráním. O fotkách a videu se ani bavit nemusíme, ale to ostatní je hodně o "chytrých" telefonech a trvalém připojení. A na to si ještě musíme počkat. Rozhodne i místo, kde kdo učí. Jsou místa, kde to není problém už dnes, osobně si na to budu muset ještě chvíli počkat.
    Ale připraveni být musíme.

    PS. Ty cizí zdroje jsou i ukázka toho, jaký je rozdíl mezi námi a cizinou.

    OdpovědětVymazat
  2. Jitko, souhlasím s Tebou. Ono také jde o vybavení toho učitele, že?! Jak můžeme zkoušet nové věci, když na technologie ještě ani nedosáhneme?!
    Máš pravdu - zatímco cizina už vcelku hodně m-learning řeší, u nás je informací jako šafránu. Ale faktem zase je, že sleduji víc zahraničních zdrojů, takže bych to nebrala jako rozhodující znak.
    Díky za komentář a těším se, až zase něco ve třídě s dětmi vyzkoušíš.

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína