28. 7. 2014

Několik odkazů k tabletům aneb Jsou opravu užitečné pro výuku?

Příspěvek vznikl sloučením tří "odkazových" textů, které mají společné téma - tablety ve vzdělávání. Odkazy se snaží nabídnout odpovědi na základní otázku - proč používat tablet (ve vzdělávání) a popř. nabízí i několik tipů jak.[21.04.2014]

Nové! Sedm mýtů o tabletech ve škole

Tablety: zbytečné hračky, nebo užitečný luxus? Dva roky zkušeností - iDNES.cz

"Vynikající na ukazování fotek nebo zběžné prohlížení webu. Fantastický při cestování nebo čtení komplexních PDF. Naopak při práci na delším textu se vám zasteskne po klávesnici a myši. A do kapsy také není ideální.
Pro koho je tablet užitečná investice a pro koho jsou to vyhozené peníze? Podívejme se na typické scénáře."

Další ukázky z textu:

  • Pokud může něco z tabletu udělat vysoce použitelné zařízení pro různorodé obory a profese, pak jsou to zcela jistě aplikace. Pro Android i iOS vznikají desetitisíce aplikací, mezi kterými najdete kromě standardních utilit a multimediálních prohlížečů také skutečně skvosty. A to ať už jde o nákladné tabletové verze programu pro profíky nebo povedené freeware utilitky pro snadné čtení a psaní.
  • Jsou lidé, kteří na svém tabletu píší poznámky, zápisky a články. Já to bez hardwarové klávesnice neumím. S jedinou výjimkou. Na tabletu se mi velmi pěkně a pohodlně tvoří myšlenkové mapy.


Tablet je dobrý sluha, ale zlý pán.. | i-Logo.cz

"Znamená to, že je dobré tablety využít, maximálně si vzít, co nám nabízejí, ale ne to převrátit a chtít, aby nám nahradily výchovu, rodiče, komunikačního partnera nebo učitele.."

Další ukázka z textu:

  • Zejména v období mezi 1-3 rokem dítě potřebuje nutně konfrontaci s komunikačním partnerem a stimulaci face to face i v emoční rovině, kterou nám tablet nikdy nemůže nahradit. Nejvíce jsou ohroženy právě ty nejmenší děti.

Vzděláváme pro budoucnost na tabletech? aneb K čemu vám bude dobrý tento blog • Vzděláváme pro budoucnost

"Tento blog má za cíl přinést na jedno místo zkušenosti a rady těch nejpovolanějších – ředitelů a učitelů ze škol, kde již tablety systematicky používají. Jedná se o Referenční školy, které se staly pilotními školami projektu Vzděláváme pro budoucnost."

Volba operačního systému pro školní tablety - Ondřej Neumajer - domovská stránka

"Chcete pořídit do školy tablet a nevíte, jestli iPady, tablety s Androidem nebo s Windows? Je pro Vás svět tabletů zatím nepřehledný? V článku se pokusíme popsat, o čem je vhodné přemýšlet a na co si dát při výběru tabletové platformy pozor a částečně se věnujeme i volbě konkrétního typu tabletu."

Nové! Sedm mýtů o tabletech ve škole

"Pouze promyšlené a smysluplné využívání může vést k výsledkům, které překonají možnosti, kterých můžeme dosáhnout jen s tužkou a papírem."

Další zajímavé citace z článku: 

  • Cloudová prostředí pro spolupráci žáků i učitelů umožňují propojovat svět stolních a přenosných počítačů, tabletů a chytrých telefonů. A co více, propojují svět formálního vzdělávání ve škole s tím neformálním a světem informálního učení, které probíhá neorganizovaně, například doma. To je ostatně označováno za jeden z hlavních přínosů konceptu 1:1.
  • Individualizace výuky pro každého žáka je jeden z největších potenciálů, který tablety do pedagogiky přinášejí.
  • Tablety obsahují množství čidel (např. akcelerometr, gyroskop, světelné čidlo, senzor přiblížení, digitální kompas, teploměr, GPS), které mohou dětem pomoci prozkoumávat reálný svět kolem nás. Díky integrovanému mikrofonu, fotoaparátu a kameře je možné tento svět zaznamenávat, různými způsoby zpracovávat a vytvářet nová multimediální díla. Díky možnostem připojení k internetu, cloudovým službám a sociálním sítím je možné takto vzniklá díla vystavovat na web, sdílet je s kamarády, hodnotit a komentovat.

Myšlenka, se kterou se plně ztotožňuji:

Pojem proškolený pedagog si vyškrtněte ze svého slovníku, v moderní pedagogice neexistuje. Svět kolem nás se mění čím dál rychleji a tak jakákoli snaha o docílení nějakého finálního ustáleného stavu (adjektivum proškolený) je dopředu odsouzena k neúspěchu. Místo toho počítejme s pojmem průběžně se vzdělávající učitel. ... Aby se z učitelů stali sebevědomí profesionálové musí se o své práci spolu bavit, diskutovat své zkušenosti, vzájemně se navštěvovat ve výuce a výsledky společně sdílet. To vše lze digitálními technologiemi velmi dobře podpořit.
tags: tablet

Posted from Diigo. The rest of my favorite links are here.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína