5. 11. 2012

10. PEPOUŠovo vlnobití III.: Doplňovací cvičení vs. přepis textu s doplněním jevů - klady a zápory

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.

Téma: Doplňovací cvičení vs. přepis textu s doplněním jevů - klady a zápory 
Následuje textový přepis diskuze...



Má samostatné doplňování předtištěného textu vůbec nějaký smysl?
Kolik žáků si jevy zdůvodňuje? Je rozdíl, když celý text píší? 11 komentářů

Pavlína HublováVčera v 20:06
Myslím, že procento zdůvodňujících se nezvyšuje, když žáci píší vše. Jen snad, že to některé prostě trkne, že takto to slovo vypadá divně. Což u doplňování určitě není vůbec vidět.?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:10
Zajímavá otázka. Zkusím se zeptat své třídy. Doteď mě nenapadlo, že by si při úvodním procvičování (pravopisu) nezdůvodňovali.?

Lenka ŘíhováVčera v 20:15
mě to nikdy nebavilo..a děsí mě, když to někdo jen převede do digitální podoby a myslí si, že to bude zábavnější. Nejsem si jistá, jestli takovéto časté procvičování pomůže zafixovat,proč to slovo/jev takto psát. Souhlasím s +Pavlína Hublová , že často je to spíš o zrakové paměti?

Pavlína HublováVčera v 20:18
V tom případě, +Lenka Říhová , nám tu dnes citelně bude chybět +Petra Pšeničková , která by nám to třeba dokázala lépe vysvětlit. Já jsem nikdy doplňovačky jako ulehčení nechápala.?

Lukas BajerVčera v 20:40
Řekl bych, že má Pavla pravdu. Nezdůvodňují. Daleko lepší je napsat za vynechané písmeno závorku, aby museli zdůvodnit. Aspoň se u opravování člověk pobaví, co všechno se dá použít jako vysvětlení.?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:43
Také občas připravuju závorky, ale z nějakého důvodu jen u přídavných a podstatných jmen. Až teď mi došlo, že bych mohla dát závorky i jinam.?

Pavlína HublováVčera v 20:44
+Lukas Bajer I to jsem zkoušela. Byla to katastrofa!
Také jsem je nechávala ta doplněná slova právě do závorky přepisovat. Měli tak dvojitou kontrolu - zdůvodnění a vizuální vzhled slova.?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:45
+Pavlína Hublová Možná se výsledky liší na 1. a 2.stupni.?

Pavlína HublováVčera v 20:45
Při vyžadovaném zdůvodnění je dobré domluvit si pravidla - zkratky, značky apod. Používáte něco takového třeba při opravách?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:46
U pravopisu ne, spíš u skladby (JMs přísudek jmenný se sponou) nebo u zájmen (u = ukazovací)?

Daya Murová16:33  -  Reply
Já jak ohraná gramofonová deska melu: Zdůvodni si to, dělejte to podle vzoru, netipujte...ale stejně někteří tipují ;) Často děláme doplňovačky společně, nebo si to vyplní a hned kontrolujeme. Ale dlouhou doplňovačku bez závorek, když není hned zpětná vazba považuju za ztrátu času.?



Přepis celého textu s doplněním chybějících výrazů - využíváte nápovědy slov (slova je tedy nutné pouze vhodně vybrat z nabídky) nebo žáci doplňují bez pomoci? 7 komentářů

Lenka ŘíhováVčera v 20:12
využíváme oba způsoby..ani ne tak přepis celého textu, spíš doplnění, kdy žáci z kontextu by měli pochopit, co doplnit (u těch, co spíše nepochopí, volíme slova z nabídky :))?

Pavlína HublováVčera v 20:12
Na prvním stupni byly především v pracovních sešitech výběry z nápovědy. Nevím proč, nemyslím si, že by to bylo třeba - mluvím teď o jiných předmětech než je čeština.?

Lenka ŘíhováVčera v 20:16
není to spíš pomůcka pro začínající čtenáře, kteří mají problémy s porozuměním textu nebo pro ty méně chápavé...?

Pavlína HublováVčera v 20:29
+Lenka Říhová Jestliže má žák problém porozumět doplňované větě, jak mu pomůže nápověda slov??

Lenka ŘíhováVčera v 20:39
našim dětem to často pomůže, mají problém s omezenější slovní zásobou a nápověda je "trkne"?

Pavlína HublováVčera v 20:43  -  Reply
+Lenka Říhová Souhlasím, že slabším žákům by to mohlo pomoct. Ale spíš proto, že si nemohou vybavit ten správný výraz...
A ještě jedno mi chybí v takových cvičeních - vždy je tam slov přesně co mezer k doplnění. To se mi zdá vážně hoodně lehké...?

Lenka ŘíhováVčera v 20:48
to by ses divila, co vzniká za perly...ani jim nepřijde divné, že to nedává smysl?



Je pro děti s dysortografií vhodné doplňování? 8 komentářů

Lenka ŘíhováVčera v 20:06
doplňování beru jako zjednodušení, tedy si myslím, že to je pro "dysděti" vhodné. I dysortografici mají tak celé slovo před sebou a můžou lépe zapojit třeba zrakovou paměť nejen to logické zdůvodnění?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:13 (upraveno)
Podle poraden to zjedodušení je. Ale až u svého syna jsem viděla, že doplnit i/y do textu ještě neznamemá, že ho pak v klasicky diktovaném diktátu napíše správně.?

Pavlína HublováVčera v 20:14
+Lenka Říhová A já si zrovna myslím, že zrakovou paměť nezapojí, pokud je text tištěný a on doplňuje psacím. Právě naopak.
Proto je podle mne dobré nejen slovo doplnit, ale také přepsat. Tedy pokud je doplněno správně.?

Pavlína HublováVčera v 20:16
+Ludmila Kovaříková Myslím, že doplňování pravopisných jevů spíš urychlí proces, ale určitě ho neusnadňuje. Tedy pokud ta rychlost není to usnadnění.?

Lenka ŘíhováVčera v 20:25
+Pavlína Hublová s tím přepisem souhlasím...je také rozdíl, jestli mluvíme o první, druhé třídě nebo o diktátu na y/i ?

Pavlína HublováVčera v 20:28
Jak ale v jednu chvíli zajistit, aby se přepisovalo pouze slovo, které je správně doplněné? Na to jsem ještě nepřišla.?

Lukas BajerVčera v 20:54
Popravdě mám pocit, že dysortografikům (minimálně těm starším) vyhovuje více vidět celé napsané slovo, než řešit jen jedno písmeno. Ale možná se pletu.?

Daya Murová16:38  -  Reply
+Lukas Bajer Mám stejnou zkušenost.
Mám žákyni, která nechce doplňovačku, protože je pro ni těžké, raději chce psát diktát.?



Jak zamezit při doplňování jevů/slov, aby si žáci nezafixovali nesprávný pravopis/pravidla? 5 komentářů

Pavlína HublováVčera v 20:30
Jeden čas jsem zkoušela zmizíkovat nebo zabělovat špatně doplněné jevy, přepisovala jsem propiskou a pak nutila žáky slova přepisovat ve správném tvaru. No, byl to pokus, od kterého jsem nakonec ustoupila.?

Lenka ŘíhováVčera v 20:37
Zařazovat radši kratší doplňování a o to důsledněji se poté věnovat odůvodnění proč to tak psát? ?

Pavlína HublováVčera v 20:40
+Lenka Říhová Ano, souhlasím. Je to zase o tom vybrat si mezi kvalitou a kvantitou.
Jenže co s tím, když někteří zvládli bez potíží? Nechat je lenošit zatímco se věnuji těm, co potřebují opravovat a zdůvodňovat? Nebo dávat práci navíc??

Lenka ŘíhováVčera v 20:47+1
rozhodně je to situace, která bude ve školách stále častější...velký rozdíl mezi schopnostmi jednotlivých žáků...řešení není lehké?

Markéta ČonkováVčera v 20:57+1  -  Reply
V angličtině se mi celkem osvědčilo, že ti, kteří chápali, pomáhali s vysvětlováním těm, kteří měli potíže. Samozřejmě je nutné, že takoví žáci chtějí pomáhat - holky s tím většinou problém neměly :)?



Jak dlouhé texty jsou vhodné k přepisu? A k doplňování? 6 komentářů

Pavlína HublováVčera v 20:26
Standardně dáváme kratší texty k přepisu a delší k doplňování. Je to fér??

Lenka ŘíhováVčera v 20:50
a nemělo by se právě tady diferencovat? Pro někoho jsou tři věty maximum, jiný jich napíše v pohodě deset...Proč by měli všichni mít stejné zadání??

Pavlína HublováVčera v 20:53
+Lenka Říhová Mám zkušenosti (i své vlastní a za některé se stydím), že když doplňovačka, tak pořádnej odstavec - vždyť skoro nic nepíší...?

Daya Murová16:29
K čemu to, když to naflákají jako bingo? +Pavlína Hublová ?

Pavlína Hublová16:50
+Daya Murová Právě - myslím, že to není správně, ale učitelé to tak dělají. Potřebují, aby se práci věnoval žák po stejnou dobu, jako kdyby psal.?

Daya Murová16:57  -  Reply
Já vím, kolegyně na mě rozčileně mává celostránkovou doplňovačkou se zatrhanými chybami. Jak jsou blbí...Proč, k čemu? Když udělal 10 chyb na prvních třech řádcích, jaká smysl má, aby to doplňoval na celé straně??



Jak hodnotíte doplňované texty s gramatickými jevy?
Jedno špatné doplnění = jedna chyba? Procenta vzhledem k počtu gramatických jevů?
Jak se liší hodnocení přepisovaného/diktovaného textu od textu doplňovaného?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:12
Na vysoké nás učili, že by počet jevů měl být maximálně dvacet. V klasických diktátech je jich kolem 30. Jinak 1 chyba = jednička, 2 -3 chyby dvojka, 3-4 trojka, 5-8 čtverka.?

Pavlína HublováVčera v 20:26  -  Reply
Právě že doplňovačky umožňují soustředit se jen na jeden jev. Takže to láká k tomu, aby byl text výrazně delší, než kdyby ho žák psal celý...
Já jsem u doplňovaček spočítala počet doplněných jevů a pak jsem vytvořila právě procentuální tabulku.
Je to ovšem nefér vůči diktovanému textu, kde jsem hodnotila stejně jako +Ludmila Kovaříková .?



Využíváte doplňovací cvičení také jako formu diktátů? A vůbec - Jsou k něčemu diktáty? 25 komentářů

Jana ZárubováVčera v 20:22
Odpověď na otázku, jestli jsou diktáty k něčemu by mne opravdu zajímala. Jak to vidí češtináři? Já myslím, že jsou diktáty zbytečné :-)?

Pavlína HublováVčera v 20:23
Doplňovačky požadují poradny jako ulehčení pro žáky s dys.
Takže jsem je vyráběla tak, že žák dostal text stejný jako diktát ostatních jen s vynechanými slovy. Žák musel tedy sledovat diktát jako ostatní a chybějící slova podle diktátu doplnit.
Jediná doplňovačka, která se mi vážně osvědčila.?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:29
Zda jsou zbytečné? Podle některých odborníků na RVP portálu zbytečné jsou. Ale musíme je něčím smysluplnějším nahradit, třeba tvorbou textu s určitými slovy, možná doplňováním slov do textu... Protože dovednost psát správně potřebují.?

Jana ZárubováVčera v 20:34
Mně totiž připadá, že dovednost psát diktát jaksi nikdy nevyužiju...
ale oproti tomu si myslím, že by se psát určitě mělo a mnohem víc než se píše...tedy myslím vlastní texty...
takže třeba texty vymyšlené žáky, třeba i na nějaké pravopisné jevy...?

Lenka ŘíhováVčera v 20:34
já si myslím, že své místo v češtině mají...ale neměly by být postavené na chytácích a nesmyslných konstrukcích. ?

Pavlína HublováVčera v 20:34
+Ludmila Kovaříková To je otázka - jestli pod stresem je to psaní nejvhodnějí. Bohužel ještě nikdo na nic rozumnějšího nepřišel.

V první třídě jsem dlouho nepsala diktáty a děti si pak prostě neuměly rychle vybavovat písmenka. Stačilo několik diktátů a vše šlo, jak mělo...?

Jana ZárubováVčera v 20:35
k té první třídě a nebylo by třeba možné zadat písmenko a napište co nejvíce slov, která umíte...místo diktátu?

Markéta ČonkováVčera v 20:36
Nedomnívám se, že jsou diktáty zbytečné. Kromě jiného rozvíjejí motoriku a soustředěnost.?

Jana ZárubováVčera v 20:36
motoriku??

Ludmila KovaříkováVčera v 20:37
Možná jsme si příliš zvykli diktovat právě ty nesmyslné konstrukce typu viklat apod.?

Pavlína HublováVčera v 20:38
+Jana Zárubová Tady jde o rychlé vybavování písmen. Zpočátku to byl i jen diktát jednotlivých písmen, to nelze jinak.
A hlavně tu automatizaci. Pokud budou vždycky vědět, že se mohou podívat na plakát, do písanky apod. nenutí je to tvar si zapamatovat.?

Markéta ČonkováVčera v 20:42
+Jana Zárubová  Možná nevhodně zvolené slovo, ale měla jsem namysli samotné psaní. Budeme li pořád něco doplňovat, tak se dle mého ztrácí schopnost psát. Vidím to na sobě, čím méně píšu v ruce, tím méně to umím.?

Lukas BajerVčera v 20:42
Ano, používám. Tak nějak mi to k dyslektikům a hlavně dysgrafikům přijde ohleduplnější. Navíc bych v některých případech měl problém znaky vůbec rozluštit.?

Jana ZárubováVčera v 20:43
a je to opravdu v dnešní době tak nutné? +Markéta Čonková ?

Pavlína HublováVčera v 20:47+2
+Jana Zárubová Zdá se, že se tu rýsuje úplně nové téma k psacímu písmu... Prosím napsat na lino - a uděláme samostatné vlnobití, ano?
http://linoit.com/users/PavkaHu/canvases/Vlnobit%C3%AD%20-%20n%C3%A1pady%2C%20n%C3%A1vrhy%20aj.?

Pavlína HublováVčera v 20:48
+Lukas Bajer Doplňují psace nebo tiskace??

Markéta ČonkováVčera v 20:49
+Jana Zárubová Vnímám písmo jako součást osobnosti tudíž ano. ?

Jana ZárubováVčera v 20:49
+Pavlína Hublová  myslím, že už jsme to někde řešili, ne?
Nechci se nijak hádat, jen tak přemýšlím kolik toho ručně napíši, ale já ještě docela dost, protože jsem učitelka, ale mnoho lidí vlastně nepíše takřka vůbec..?

Jana ZárubováVčera v 20:51+1
Písmo je součást naší osobnosti...ale možná právě jen naší... a naši žáci...za deset patnáct let?...budou je vůbec někdy používat??

Lenka ŘíhováVčera v 20:52
dobré téma...od kdy a proč dovolit dětem vybrat si mezi psacím a tiskacím...?

Lukas BajerVčera v 20:53
+Pavlína Hublová Doplňují podle libosti. Velká/malá písmena jim někdy chystám jako kroužkování). Horší by bylo, kdyby to měli psát celý klasický diktovaný text, to bych nedal.?

Pavlína HublováVčera v 20:58
Já jsem vyžadovala pouze psací tvary - jednak se lépe rozliší y od i a jednak lze právě rozlišit i psaní velkých a malých písmen.?

Lenka ŘíhováVčera v 21:05 (upraveno)
můj syn měl a má s psacím písmem velké problémy...v podstatě celý druhý stupeň nic psacího z vlastní vůle skoro nenapsal myslím?

Daya Murová16:28  -  Reply
Já diktáty dávám docela často, ale krátké, naposledy psali minulý týden osm vět (osmáci). Pak mají tolik času na zkontrolování, kolik potřebují. Jde mi o to, aby psali celá slova (věty, ne jen i/y).?



Využíváte doplňování slov také v jiných předmětech, např. jako formu testování? Proč? 9 komentářů

Jana ZárubováVčera v 20:07
Využívám ve fyzice, ani ne tak pro testování, spíše jako cvičení?

Lenka ŘíhováVčera v 20:09
vzhledem k práci ve speciálním školství určitě. Pro velkou část našich žáků je to často jediná cesta, jak třeba pracovat se zápisem do sešitu. Používám připravené pracovní listy, kde doplní jen část?

Pavlína HublováVčera v 20:21
+Jana Zárubová Jaký rozdíl vidíš v testování a cvičení??

Pavlína HublováVčera v 20:21
+Lenka Říhová Tuto část doplňují během výkladu nebo potom, nebo až jako procvičení či opakování??

Jana ZárubováVčera v 20:23
testování myslím na známky...?

Lenka ŘíhováVčera v 20:29
jako zápis nebo procvičení, zafixování po výkladu?

Pavlína HublováVčera v 20:36
+Lenka Říhová Také jsem takto jednou volila formu zápisu. Během výkladu si měli slova zapisovat, na konci hodiny proběhla společná kontrola + doplnění toho, co nestihli.
Ale klasický zápis chyběl, děti se pak musely víc učit. :(?

Lukas BajerVčera v 20:41+1
V cizím jazyce - klasický cloze text, kdy žáci musí doplnit např. předložku nebo jiný slovní druh podle kontextu.?

Daya Murová16:35  -  Reply
V dějepisu.?



Jaká pravidla by měl mít takový text, kde je třeba doplnit slova a k dispozici není nabídka slov? 9 komentářů

Lenka ŘíhováVčera v 20:18 (upraveno)
logický kontext a znalosti k tématu textu nebo možnost, jak a kde je v průběhu doplňování získat?

Pavlína HublováVčera v 20:20
Jasné a jednoznačné doplnění slov. Aby žák nebyl nucen přemýšlet, co tam ta paní učitelka vlastně chce doplnit.
Někdy jsou vynechaná slova, kde je možné víc variant - a to žáky zbytečně mate.?

Markéta ČonkováVčera v 20:29
Jak si ověřujete, že doplnění slov je jasné a jednoznačné? Dáváte to např. vyzkoušet kolegům? ?

Pavlína HublováVčera v 20:32
+Markéta Čonková To by bylo skvělé. Ale myslím, že tak to asi není.
Možná už při tvorbě těch vět, když si budu vědoma tohoto nebezpečí, že to může být lepší. :)?

Markéta ČonkováVčera v 20:39
Asi také záleží, zda se bude jednat o cvičení v hodině s následnou diskuzí, nebo o test. Např. Harmer při tvorbě testů doporučuje test vytvořit a následně ho zadat svým kolegům, zda je funkční. Já se osobně domnívám, že na to není moc času. ?

Lenka ŘíhováVčera v 20:40
otázka je, jestli je Harmer akademik-teoretik nebo praktik :)?

Markéta ČonkováVčera v 20:43
+Lenka Říhová  O tom přemýšlím každou didaktiku. Věřím, že za ideálně (nebo ideálu se blížících podmínek) jeho přístup může fungovat, ale aplikovat ho na české školství, to je oříšek. Prozatím. ?

Pavlína HublováVčera v 20:50+1
+Markéta Čonková Bylo by to pěkné, ale myslím, že nereálné. Jedině pokud najdeš nějakého stejně zapáleného kolegu, se kterým si budete takto vypomáhat. Ale v reálu jsem se s něčím podobným nesetkala...?

Jana ZárubováVčera v 20:54
Taky si trochu myslím, že kolega je trošku něco jiného než dítě, má mnohem více zkušeností atd...?



Od kdy a proč dovolit dětem vybrat si mezi psacím a tiskacím při doplňování jevů/slov?

Ludmila KovaříkováVčera v 20:59 (upraveno)
Na druhém stupni, dříve žáci nevědí, proč si vybrat jiné písmo. Volila bych, aby ti, kteří píšou nečitelně, prostě psali tiskacím. I když celou záležitost značně zjednodušuju.?












Jestli chcete vědět, jak se hlasování vyvíjí, tak občas jsou výsledné grafy k prohlédnutí na stránce Google Plus, která je vlnobití věnována.

Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku. Také na nástěnce uvítáme Vaše návrhy na témata k hlasování...

Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti3-10. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti3-10). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína