16. 7. 2014

Učitel a sociální sítě

[18.3.2012] Sociální sítě jsou fenoménem. Sociální sítě jsou světem, kde můžeme být sami za sebe, ale také někým úplně jiným. Sociální sítě umožní setkávat se s lidmi, které bychom v běžném životě asi těžko potkali. Sociální sítě ale také představují riziko, které je třeba nejen si uvědomovat a také s ním seznamovat naše žáky.

Nově přidána praktická ukázka, jak byl Twitter využit k předávání aktuálních zpráv rodičům.

Přibližme se síťovým dětem

"Nemáme ani stopu toho klidného, pokorného smíření, kterým se vyznačují naši  rodiče, přesvědčení o neobyčejné důležitosti úředních zaležitostí a posvátné  povaze jednání s úřady. Necítíme ten respekt, pocházející ze vzdálenosti mezi  prostým obyvatelem a majestátem "vládců" v nadoblačných výšinách."[1]
Z citace jasně vyplývá, jak vnímají "život na síti" naši žáci. A dovolím si tvrdit, že se to netýká už jen mladé generace. Stále více mých kolegů a známých objevuje taje sociálních sítí. Co je na nich tak lákavého? Ron Sherman ve svém příspěvku 5 ways Social Media has made me a better educator tvrdí, že "sociální sítě nás nutí neustále přehodnocovat své cíle a strategie". 

Dovolím si ukázku mého nedávného využití sociální sítě Google Plus. Požádala mne kamarádka, jestli bych jí nevyplnila dotazník k seminární práci. Poslala mi ho v textovém editoru. Protože jsem jí chtěla pomoci získat další odpovědi, převedla jsem dotazník do online podoby (využila jsem k tomu aplikaci Google Docs, která umí jedním kliknutím vytvořit i vyhodnocující grafy) a odkaz vložila na sociální síť. Během 5 minut (!) jsem takto pro kamarádku získala 15 odpovědí.
Dovedete si představit, že společně rozesíláme dokument emailem? Jak dlouho by naši známí museli dokument pročítat a vyplňovat? A jak dlouho by trvalo vyhodnocení jejich zaslaných odpovědí? A kolik odpovědí by se asi vrátilo?

Jinými slovy - sociální síť Vám také může ušetřit spoustu času.

A vůbec nutné poznávat Facebook, Twitter nebo Google Plus? 

Každá z výše jmenovaných sítí má svou specifikaci a jak konstatují mnozí jejich uživatelé, mají zde většinou i jiné kontakty.
Na Twitter zatím ještě čeští učitelé příliš nedohlédli. Je to škoda, protože díky kvalitním hashtagům se lze dostat k velmi zajímavým a aktuálním článkům. Namátkou #edchat #edtech #ntchat #elemchat #mlearning a mnohé další.
Facebook nabízí skupiny, které lze výborně využít pro spolupráci žáků ve třídě (pokud je Vašim žákům více než 13 let).
Mezi Facebookem a Twitterem jsou zásadní rozdíly. V podstatě je každá tato síť určena k naprosto jinému účelu, je specifická jinou komunikací, vhodná pro jiné činnosti.[10]
Doporučuji pročíst si článek Sociální sítě pro začátečníky – Facebook a Twitter, je mezi nimi vůbec rozdíl?, ze kterého je výše uvedená citace.
Poměrně nová sociální síť Google Plus nabízí jednoduché propojení svých dalších služeb a online konference (nyní s implementací Google Dokumentů, které lze v rámci konferencí ihned upravovat). Také Vám umožní velmi jednoduše rozlišit různé okruhy svých známých - stačí je zařadit do odlišných kruhů a sdílet tak specifické informace jen s určitým kruhem. Stejně tak lze velmi snadno filtrovat jen informace z toho kruhu, který je pro mne v danou chvíli důležitý.
David Andrade[7] vypočítává další velmi výstižně klady Google Plus oproti Facebooku (výběr):
  • žádné otravné reklamy nebo hry jako na FB;
  • snadné vytváření příspěvků a spravování profilu;
  • ve většině škol není blokován jako je FB (to se asi našich českých škol netýká, nebo ano?).
Jestliže budeme sociální sítě dobře znát, jsme schopní fundovaně rozhodnout, kterou a jak můžeme využít v rámci toho kterého projektu/akce. Stejně tak můžeme žáky seznámit s problematickými místy té které sociální sítě a poukázat na bezpečnostní rizika.

Když už se rozhodneme sociální sítě používat...

...měli bychom si být vědomi také varování, která zaznívají ze všech stran. 
Poměrně jednoznačně se vyjadřuje Steve Wollmer, tiskový mluvčí učitelské unie v New Jersey:
"Nikdy nepřidávejte jako přítele nebo nesledujte své studenty na Facebooku nebo Twitteru, nikdy nezveřejňujte informace během pracovní doby nebo pomocí pracovních nástrojů, jako jsou školní počítače, a rozhodně nikdy nezveřejňujte nic o vaší práci on-line, a to zejména o studentech."[8]
Faktem je, že v zahraničí už si učitelé prošli/právě prochází dětskými nemocemi co se týká používání sociálních sítí ve výuce. Dokonce už zazněla nějaká obvinění a došlo i na vyhazovy. Možná bychom se mohli poučit včas a neopakovat stejné chyby...


Nové! Sociální sítě mohou být také využity jako rychlý komunikační a informační kanál pro rodiče...

Na Westfields Junior school v Yately, Hampshire, byla využita sociální síť (konkrétně Twitter) na výletě do Francie. Pro rozptýlení obav rodičů, že jejich děti nebudou mít v průběhu pobytu slušné jídlo, ředitelka školy Karine George posílala aktuální zprávy - včetně fotografií každého jídla - přes školní účet na Twitteru, což vedlo mnohé rodiče nejen k registraci a sledování účtu školy, ale také k žádostem o další fotografie jejich dětí.
Tím bylo dosaženo jednak osvěty (rodiče pochopili, že soc. síť ve spojení se školou nemusí být jen hrozbou) a jednak získali rodiče aktuální informace o tom, jak je o jejich potomky postaráno.

V dnešním rychlém světě jsou prostě někdy i webové stránky školy, i když jsou aktualizovány, příliš pomalé. Naopak sociální sítě - s možností neustálých drobných aktualizací a příležitostí pro reakce - mohou být tím impulzem, jak rodiče zapojit do aktuálního (ale opravdu aktuálního) dění školy.
"...a website updated occasionally is now too slow; social media with its possibility of constant small updates and opportunities for response represents the "pulse of a school"..."[9]
Přeji Vám všem příjemné "síťování".

Zdroje a citace:

[1] CZERSKI, Piotr. Piotr Czerski: My, děti Sítě. In: Česká škola [online]. 27.2.2012 [cit. 2012-03-18]. Dostupné z: http://www.ceskaskola.cz/2012/02/piotr-czerski-my-deti-site.html

[2] SHERMAN, Ron. 5 ways Social Media has made me a better educator. In: Ronswithscissors's Blog [online]. 16.2.2012 [cit. 2012-03-18]. Dostupné z: http://ronswithscissors.wordpress.com/2012/02/16/5-ways-social-media-has-made-me-a-better-educator/

[3] HOBBS, Mary. Social Media -Does It Have A Place In The Classroom?. In: Educational Resources, BLOGS, News & Tips [online]. 17.7.2011 [cit. 2012-03-18]. Dostupné z: http://www.maziocreatebloggin.com/1/post/2011/07/social-media-does-it-have-a-place-in-the-classroom.html

[4] JOSEPHSON, Joel. Why Not Use Social Networks?. In: Teacher Reboot Camp: Challenging Ourselves to Engage Our Students [online]. 20.6.2011 [cit. 2012-03-18]. Dostupné z: http://teacherbootcamp.edublogs.org/2011/06/20/why-not-use-social-networks-by-joel-josephson/

[5] NIELSEN, Lisa. Google+, Facebook, Twitter, and Blogs - When and Why to Use Each. In: The Innovative Educator: Way out of the box! [online]. 17.7.2011 [cit. 2012-03-18]. Dostupné z: http://theinnovativeeducator.blogspot.com/2011/07/google-facebook-twitter-and-blogs-when.html

[6] HESMONDHALGH, Tom. Using Google+ To Improve Your Teaching. In: THE CREATIVE EDUCATION BLOG [online]. 28.1.2012 [cit. 2012-03-18]. Dostupné z: http://www.creativeeducation.co.uk/blog/index.php/2012/01/using-google-to-improve-your-teaching/

[7] ANDRADE, David. Google+ and Google+ Pages - great for educators and schools. In: Educational Technology Guy: Free resources for teachers, educational ideas and tips, educational topics, personal learning networks, project based learning, Google, Evernote, Discovery Education and more. [online]. 9.11.2011 [cit. 2012-03-18]. Dostupné z: http://educationaltechnologyguy.blogspot.com/2011/11/google-and-google-pages-great-for.html

[8] SOLOMON, Nancy. Friendly Advice For Teachers: Beware Of Facebook. In: National Public Radio [online]. 7.12.2011 [cit. 2012-03-18]. Dostupné z: http://www.npr.org/2011/12/07/143264921/friendly-advice-for-teachers-beware-of-facebook

[9] WARD, Lucy. Talking to parents in 140 characters: how are schools using social media?. In: The Guardian [online]. 2014 [cit. 2014-07-16]. Dostupné z: http://www.theguardian.com/teacher-network/teacher-blog/2014/jul/16/talking-to-parents-how-schools-using-social-media.

[10] MAZANCOVÁ, M. Sociální sítě pro začátečníky – Facebook a Twitter, je mezi nimi vůbec rozdíl?. In: Internet pro všechny. [online]. 2011. [Accessed 30 Jul. 2014]. Available at: http://www.internetprovsechny.cz/socialni-site-pro-zacatecniky-facebook-a-twitter-je-mezi-nimi-vubec-rozdil/.


Další doporučené texty:

http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/13763/ucitel-a-socialni-site.html/
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/15075/uvod-do-problematiky-socialnich-siti.html/
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/19529/8-tipu-pro-vyuku-online.html/ (nové)

1 komentářů:

  1. Dovolím si statistické doplnění. Dcera připravila dotazník v Google Docs a dala na soc. síť - za 20 minut měla 150 odpovědí :)
    Síla a rychlost soc. sítí je neskutečná.

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína