"Whether or not a kid is a fan of writing, knowing how to start a story is often the most difficult task. Here are activities to jump-start creativity."
Někdy se můžeme dostat do situace, že by bylo fajn napsat "nějaký ten sloh" a postrádáme invenci. Nechme se inspirovat v zahraničí i v Čechách...
Nové! Odkaz na startéry (losovací kartičky) na podporu tvořivého přístupu k vypravování fantasy nebo sci-fi příběhů doplněn novou variantou - klíče.
Nové! Odkaz na startéry (losovací kartičky) na podporu tvořivého přístupu k vypravování fantasy nebo sci-fi příběhů doplněn novou variantou - klíče.
Obrázek nebo fotografie podpoří fantazii
To samozřejmě vědí moc dobře autoři učebnic. Ale co když učebnice není zrovna inspirativní? Zkuste přinést nějaký časopis a vystříhnout zajímavé fotografie, na kterých se "něco děje". Popovídejte si o tom, co na fotografiích vidíte. Podpořte žáky, aby co nejvíce zapojili fantazii. Vyzvěte je ke kladení tzv. těžkých otázek. Žáci budou mít pak dostatek zdrojů k vlastní písemné tvorbě.
Noviny
Hra na novináře/vydavatele novin je stará, ale stále výborně funguje. Můžete využít v různých formách:
- nasnadě je procvičení slohových útvarů zpráva, oznámení;
- výborně můžete využít při popisu - nejlépe funguje tvorba speciálního vydání s názvem Hledá se...
Tvorba ze zvolených slov
Obyčejné vypravování dostane úplně nový náboj, když připojíte netradiční podmínky. Můžete zadat 3 - 5 slov, která se musí ve vyprávění objevit (a neměla by souviset s tématem).
Ve spojení s popisem obrázku jsme používali jako mluvní cvičení...
Žák dostal obrázek (většinou se jednalo o natrhané stránky z omalovánek) a žáci zvolili 3 slova, která se musela v popisu/vypravování objevit. Náročnost jsme zvyšovali třeba i tím, že jsme měnili slohový útvar - zkuste vytvořit zprávu se slovy popelnice, dveře a vlak, když máte před sebou obrázek Makové panenky a motýla Emanuela!
Susan Caplan doporučuje vytvořit si zásobník slov na kartičkách. Žák si pak z každé kategorie kartiček vylosuje jednu (takže nakonec drží v ruce 3 kartičky). Doporučované kategorie:
- prostředí (odpovídá na otázku Kde?);
- počasí nebo čas (Kdy? nebo Jak?);
- slohový útvar, např. pohádka, dobrodružný příběh...
První věta příběhu
Prolistujte různé knihy a vypište si první věty na kartičky. Žák si pak vylosuje kartičku a může povídat.
Originální příspěvek je mnohem obsažnější, vybrala jsem jen takové aktivity, které buď znám nebo se mi zdají jednoduché a využitelné na 1. stupni. Pokud máte další nápady, určitě si je rádi přečteme v komentářích...
Škola hrou - sloh
Slohová cvičení by měla mnohem integrálněji zapadat do výuky »mluvnické« části českého jazyka a naopak český jazyk do výuky slohu. Při výuce slohu můžeme v maximální míře vycházet z reálného života a reálných potřeb dětí, proto bychom tuto možnost měli plně využívat. Měli bychom si stanovit určitá pravidla pro výuku slohu... Více... (včetně zajímavých nápadů).
Losovací kartičky pro psaní příběhů
Autorka L. Kovaříková si hned v úvodu článku klade otázku, kterou jsme si jistě položili několikrát i my:
"Jak ale vzbudit fantazii dětí, aby se rozepsaly?" [4]
Samozřejmě nám nabízí námět na aktivitu (s mými oblíbenými kartičkami), která by mohla žáky vyprovokovat k nečekaným výkonům.
Dovolte mi malé motivační vyprávění: Dítko chodí do lidové školy umění, pak přijde tetička a mladý umělec je vyzván: "Tak nám něco zahraj/zazpívej." Znáte to - v tu chvíli má náš miláček hlavu úplně prázdnou a nevydá ani notičku.
A tak, pokud se my (nebo naši žáci) nechceme nacházet v podobné situci, jako mladý umělec, můžeme se "pojistit" právě doporučovanými kartičkami.
Stáhněte si tedy startéry pro tvorbu příběhů a nechte fantazii plynout.
Nové! Varianta losovacích kartiček - klíče
Jak zadat žákům tvořivý úkol pro psaní slohu? Posbírejte klíče a dejte na ně různé visačky s větami, které podnítí fantazii. Více v článku Squishy Not Slick - keys.
Představu si můžete udělat i podle obrázku z příspěvku:
Online prostředí pro tvořivé psaní - Bookwriter
Příspěvek nabízí fotogalerii několika PrtSc s komentáři - popisem základních funkcí.
Zdroje a odkazy
[1] Creative Writing Activities for Kids
Frost, Shelley. Creative Writing Activities for Kids. 1996. Web. [13. 08. 2010]. <http://suite101.com/a/creative-writing-activities-for-kids-a158889>.
[2] Nakladatelství Portál | Kladení otázek
"Nakladatelství Portál | Kladení otázek." Portal.cz, 1984. Web. [13. 08. 2010]. <http://www.portal.cz/scripts/detail.php?id=4131>.
[3] Cvičení a hry z knížky Škola hrou - Sloh | MojeŠkola.net
Houška, Tomáš. "Cvičení a hry z knížky Škola hrou - Sloh | MojeŠkola.net." Mojeskola.net, 2013. Web. [13. 08. 2010]. <http://mojeskola.net/skolahrou/page0037.php>.
[4] Kovaříková, Ludmila. "Vyučování - Ke stažení - Pro učitele - Losovací kartičky pro psaní příběhů." Vyucovani.estranky.cz, 2013. Web. [26. 10. 2013]. <http://www.vyucovani.estranky.cz/clanky/ke-stazeni/pro-ucitele/losovaci-karticky-pro-psani-pribehu.html>.
[5] Squishy Not Slick. "Keys." Squishy Not Slick, 2014. Web. [07.09.2014]. <http://squishynotslick.tumblr.com/post/22121050121/keys>.
Dík za inspiraci.
OdpovědětVymazatA tady je moje "troška do mlýna":
Děti milují hru Na poštu - každý napíše na papírek, který následně složí jako obálku, smysluplnou otázku (doplňovací, tj. nelze odpovědět pouze ano-ne) a odnese na "poštu"-určené místo ve třídě. A teprve přichází zábava-děti si pro papírky chodí, čtou text a odpovídají celou větou. Neocenitelné i v M-slovní úlohy.
V.
To je báječná aktivita.
OdpovědětVymazatPředpokládám, že otázky se hromadí. Nebo vyhazujete?
Napadá mne, že by na lístečcích mohly být třeba tři věty, začátek nějakého slohového útvaru - vypravování, zpráva, dopis... Žák by si vylosoval, dostal by čas na přípravu, a pak by musel určený časový limit dokončovat nastíněný příběh/text.
Poštovní místo máte nějak označené, máte speciální krabici?
Poštovní místo byl košík, ale teď nám díky jedné mamince přibyla pošťácká brašna("domavýroba"), kterou si děti samy pověsí, kam chtějí(už přišly na to, že je fajn, když je kolem dost místa:-) a označí naším poštovním logem( spousty obrázků hledám v Média on line ve Wordu- jsou tam i tematicky seřazené).
OdpovědětVymazatPopsaná aktivita je pro nejmenší, samozřejmě se dá najít spousta kreací. A co takhle skupinovka? Nebo dramatizace-interwiew? Už vidím, jak odpovídám na otázku: Kdy jste si naposledy myla nohy?:-DD
Skupinovka? Jak to myslíte? Zadat úkol celé skupině?
OdpovědětVymazatJednou jsem něco podobného zkoušela - dvojice. Téma není důležité (už si ani nevzpomenu), ale hlavní podmínkou bylo, že se musí střídat, každý jednu větu. To byla dřina!
Ale šikovnější děti "donutily" ty slabší k smysluplným větám (i když někteří se je prostě museli naučit).
Jak jste to řešila vy?
Spíš zadat každé skupině téma pro vymýšlení otázek( např. prázdniny, výlet, Vánoce,..Jak si naplánuješ prázdninovou cestu? Proč jezdí někteří lidé raději na výlet do přírody? Jaký dárek by rád dostal tatínek a proč,.., dají se najít i témata k jiným předmětům, která se využijí dál v daném předmětu-přírodověda, vlastivěda, ale tam už musíme trošku pomoci návodnou otázkou, třeba: Na co byste se zeptali Jana Husa?Podmínka- sami musíte znát odpověď. Obvykle je to legrace, co děti vymyslí.)( a že to myšlení bolí). No a pak se můžou skupinky u otázek střídat a odpovídat. Pozor-časově náročné a tak je lepší, když si každá skup. vylosuje jen jedno téma k odpovědím.
OdpovědětVymazatMyslím si, že u slabších dětí stačí i to, že slyší smysluplné věty od ostatních a je dobré jim dát úlohu mluvčího, ostatní ve skupince je "dokopou" k tomu, aby větu řekly správně a "nezkazili" jim úkol. Navíc nezapomeňme, že všechno, co si děti vymýšlejí samy je větší legrace než od učitele:-) Ale samozřejmě záleží na partě, kterou člověk zrovna učí. Vždyť víme-některé broučky utáhneme na vařené nudli, jiné..
Tuto část považuji za perlu: "Myslím si, že u slabších dětí stačí i to, že slyší smysluplné věty od ostatních a je dobré jim dát úlohu mluvčího, ostatní ve skupince je "dokopou" k tomu, aby větu řekly správně a "nezkazili" jim úkol." Děkuji, budu si pamatovat a využiji.
OdpovědětVymazat