Toto historicky první oficiální vlnobití proběhlo 29. 9. 2010 v čase 19:00 - 20:00.
Novinka! Po více než půlroce fungování PEPOUŠova vlnobití je čas na krátké souhrny diskuzí. Uvědomuji si, že budou (opět) dost subjektivní a předem se za to omlouvám.
Také je vidět, že jsme se zpočátku museli poprat s technologií a chvilku trvalo, než se nám podařilo vytvořit tým, který diskuzi správně rozproudil...
Několik všeobecných postřehů k (Vaší případné) organizaci podobných akcí:
Novinka! Po více než půlroce fungování PEPOUŠova vlnobití je čas na krátké souhrny diskuzí. Uvědomuji si, že budou (opět) dost subjektivní a předem se za to omlouvám.
Také je vidět, že jsme se zpočátku museli poprat s technologií a chvilku trvalo, než se nám podařilo vytvořit tým, který diskuzi správně rozproudil...
Několik všeobecných postřehů k (Vaší případné) organizaci podobných akcí:
- zvolte si takové prostředí, které bude maximálně vyhovovat Vašim představám - pokud budete chtít v budoucnu používat prezentace, je třeba s tím počítat nejlépe hned od začátku
- pokuste se zvolit takové prostředí, o kterém jste přesvědčeni, že ho Vaši kolegové budou umět co nejdříve dobře ovládat (tento bod jsem při přípravě vlnobití pominula, já jsem prostě chtěla do GW, tak jsem tam nalákala všechny ostatní
- snažte se co nejvíce vyjít vstříc skupině, ale nezapomínejte na svůj cíl a svou představu
- buďte trpěliví - jestli je Vaše aktivita dobrá a užitečná, lidé přijdou - je to však běh na dlouhou trať (tento bod si také musím neustále opakovat)
- než do toho půjdete, uvědomte si, jestli máte čas, sílu a možnosti dostát svým závazkům; není nic horšího, než něco rozjet a nechat to pak "vyšumět"
- ... (děkuji za komentáře)
Samozřejmě, že volba prvního tématu byla čistě zištná a osobní.
Zajímavé bylo, že za nejdůležitější část hodiny považovala většina diskutujících úvod a závěr. To koneckonců souhlasí i s výzkumy (a laickými učitelskými poučkami), že prvních 5 minut ve třídě/hodině předznamená hodinu celou. Také jsme zde narazili na pojmy motivace - evokace, kterým jsme pak věnovali celé jedno vlnobití. Také reflexe si svou vlastní vlnku zasloužila.
Překvapilo mě, že se v podstatě nikdo moc nezmiňoval o samotné hlavní části hodiny, tj. samotném vyučování. Zřejmě s touto částí nejsou takové "problémy". Předpokládám, že máme dostatek zkušeností zvládnout právě tuto část, zato s úvodní a závěrečnou se stále potýkáme...
Konkrétněji jsme se pokusili rozebrat problém s evokací, když není "na co navázat" (žáci si nic nezapamatovali, nepřipravili se na hodinu...). Za zajímavý podklad pro takovou situaci považuji:
- grafický organizér, který byl využit během reflexe předchozí hodinu - prohlédnout si jej, okomentovat, říci v celých větách, poukázat na souvislosti (organizérům jsme také věnovali celé jedno vlnobití)
- práci s obrázkem, který vybídne ke "vzpomínání" a tvorbě otázek
Také zazněla otázka, jak žáky naučit "učit se". Bohužel jsme ji nerozpracovali tak, abych mohla zde podat nějaké resumé, ale třeba se nám to podaří ve 2. ročníku vlnobití nebo můžeme začít okamžitě:
Jak naučit žáky "učit se"? >>zde<<
Důležité poselství zaznělo, že by v každé hodině neměla chybět špetka humoru a radost z objevování. Jak na to? Zkusme se společně zamyslet a trochu si "zabrainstormovat". Na následujících odkazech najdete pomocí jednoduchého nástroje možnost přidávat své vlastní nápady a nebo hlasovat pro nápady, se kterými souhlasíte (bez registrace, ale doporučuji nechat si posílat novinky).
Jak zařadit humor do výuky >>zde<<
Jak podpořit radost z objevování >>zde<<
Vzory pro stavbu hodiny zazněly (při troše dobré vůle) tři:
- E - U -R (kritické myšlení) - asi nejvíc používané
- VYUČOVAT (G. Petty) - moc požadavků na 45 minut
- Bloomova taxonomie - nemluví o stavbě hodiny, ale spíš nabízí podněty pro různé aktivity, které lze zařadit do hodin
Velmi zajímavý přehled činností, které se hodí k reflexi (a využíváme je častěji než jiné) vznikl téměř v závěru naší vyhrazené "šedesátiminutovky". Nabídli jsme také doporučený čas, který se této aktivitě věnuje (řazeno od nejrychlejších):
- kartičky s barvami, zvednutí ruky do určité výše - 2 min
- brainstorming - 10 min
- otázky a odpovědi v kruhu - 10 - 15 min
- myšlenková mapa - 15 min
Zázrakem pro mne bylo, že někdo opravdu aktivně používá portfolia žáků:
"Při úvodní části, kdy se vracíme k tomu, co už se dělo. V závěrečné části, kdy hodnotíme nové dění. V průběhu delšího období, kdy zjišťujeme, co už máme znát." HP
Nebylo by lepší nejprve nezobrazovat výsledky předchozích hlasování?
OdpovědětVymazatNa druhou stranu - ten, kdo už hlasoval, může sledovat, jak vše probíhá...
Tak nevím :-(
Aspoň jsem byla zvědavá, zda někdo hlasoval, jako já :-) A hle... ano!!! Hanka D.
OdpovědětVymazatJsem zvědavá, KOLIK lidí bude hlasovat a KOLIK se jich pak zúčastní. Nu, každý začátek je těžký.
OdpovědětVymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatUkázka, jak jsem blbá:
OdpovědětVymazatKoukla jsem na procenta (v součtu 100) a řekla jsem si: "Safra, tolik lidí že by hlasovalo?". Hm, na omyl jsem přišla až při další návštěvě...
Děkuji 8 návštěvám (prozatím) a těším se na vlnobití.
omluva mé neúčasti - jdu večer neplánovaně do divadla
OdpovědětVymazat...budeme Ti pak všechno vyprávět. Užij si, divadelní kulturu člověk nepotká každý den.
OdpovědětVymazat