2. 10. 2010

První kroky eTwinningem

Je tomu asi tak rok, co jsem poprvé zaslechla pojem eTwinning. Netušila jsem, o co jde. Trochu jsem se poptala a trochu popátrala. Dovolím si shrnout své roční zkušenosti.



Co to vlastně je?

Portál eTwinning nabízí možnost potkat/najít učitele, kteří mají zájem o společný projekt/spolupráci. Mohou to být učitelé čeští, ale více ceněná je spolupráce se zahraničními školami.
Portál funguje v češtině, takže základní úkony lze zvládnout velmi dobře. Mezi zahraničními nabídkami lze najít i takové, kdy ke komunikaci vystačíme s češtinou - slovenští a polští učitelé.
pracovní plocha po registraci


Registrace k ničemu nezavazuje

Registrace je pochopitelně zdarma a tím, že vstoupíte do tohoto prostředí, nejste ještě k ničemu nuceni. V posledních dnech došlo k drobným kosmetickým změnám na úvodní stránce po přihlášení, takže portál lze využívat jen jako komunikační prostředí mezi učiteli a není vůbec třeba zapojit se do nějakého projektu.
To je ale škoda, protože lze najít/připravit i takový projekt, který vás ani žáky nijak nezatíží a přeci bude přínosný.


Hledám partnery k projektu

Použijte záložku "Vyhledat účastníky eTwinningu". Zde si můžete zadat parametry vyhledávání. Pokud tedy preferujete český jazyk, zadejte tento údaj.
V den, kdy píši tyto řádky, mi právě takto zadané vyhledávání nabídlo přes 300 projektů.
Když vás některá nabídka osloví, klikněte, že máte zájem. Nebojte se takto zvolit i více projektů, ne vždy bude váš zájem akceptován. Je však dobré každý den navštívit svůj profil - může se ozvat některý účastník s podrobnostmi, dotazy apod.
hledání partnerů a projektů


Rozhoduji se pro projekt

Ten, kdo projekt nabízí, vám dá k dispozici základní údaje o projektu. Podle nich se můžete rozhodnout, jestli chcete opravdu do projektu vstoupit.
Výběr projektů je opravdu široký a každý si může najít právě ten, který mu vyhovuje. A pokud ne, pak není nic jednoduššího vytvořit si projekt vlastní a nabídnout ho ostatním účastníkům.
Dále většinou komunikujete cestou, kterou si společně domluvíte. Nejčastěji využívají účastníci prostředí TwinSpace, což je speciálně vytvořené prostředí pro komunikaci, přípravu a tvorbu projektů.


Spolupracuji v prostředí TwinSpace

Přiznám se, že jsem zpočátku měla docela problém v tomto prostředí se orientovat. Není příliš intuitivní. Umožňuje však pohodlnou komunikaci mezi učiteli a doporučováno je také pro komunikaci mezi žáky (to jsem zatím nezkoušela).
prostředí TwinSpace


Jak moc jsou projekty náročné?

Opravdu záleží na vás, jaký projekt si zvolíte.
Já se účastním dvou projektů již  rok: 
  • Význam barev (The Meaning Of Colours) - každý měsíc máme zadané téma, které musíme libovolnou technikou splnit; výtvory pak nafotím a formou prezentace publikuji na TwinBlogu;
  • Tuhle písničku mám rád/a (I like this song) - program vytváříme "za pochodu" s paní učitelkou z Turecka - poprvé jsme natočily video každá se svou třídou písničku v rodném jazyce, poslaly ho kolegyni, která se pak s třídou písničku naučila a záznam poslala zpět; podruhé jsme se shodly na jedné anglické písničce, kterou budeme teď natáčet; jako třetí krok se vzájemně naučíme vánoční koledu v rodném jazyce partnera;
  • Dětské hry (Children games) - novinka tohoto školního roku - natočíme video s některou národní dětskou hrou a pošleme partnerům (další je v jednání).

Nejdůležitější adresy pro zájemce:
http://www.etwinning.cz/
http://www.etwinning.net/cz/pub/index.htm

A jaký projekt zaujal na eTwinningu vás? Nebo teprve zkoumáte prostředí a máte nějaké tipy, které tu nezazněly? Prosím, napište je do komentářů.


.....
Podobné články:
E-Twinning - novinky
Sociální sítě do výuky?
Jak pomoci novým uživatelům Twitteru

2 komentářů:

  1. Ahojky Pavlíno, děkuji za pěkné představení e-Twinningu. Celkem jsi mě uklidnila, že bych to i s chabou aj mohla zvládnout! Ale napadá mě, zda se registrovat dříve, než projdu školením, nebo až pak? Jaké informace se budou na školení probírat? A jaká byla konference? Díky Za odpověď. Hanka D.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Hani,
    registruj se určitě dřív, alespoň budeš vědět, jak to vypadá "uvnitř". Budeš mít už drobný náskok.
    Na školení jsem nebyla, takže naopak prosím já Tebe, kdybys pak mohla napsat, co ses zajímavého dozvěděla, jistě by to bylo užitečné i pro ostatní čtenáře.
    Na konferenci si tam dost lidí vytahovalo triko, ale viděla jsem, že když se chce, tak jdou udělat báječné věci. Většinou to však byly střední školy (a částečně 2. stupeň), které dokázaly z projektu vykřesat to nejlepší.
    Viděla jsem, že předávat informace o své zemi si mohou žáci také nějak jinak než jen pomocí obrázků nebo textů v angličtině (třeba hádankami, křížovkami apod.).
    A že mé malé projektíky, kterých jsem účastníkem sice nedosahují úrovně těchto oceněných, ale mně to bude stačit, vyšší ambice si nedávám.

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína