16. 10. 2010

Žáci tvoří prezentace - několik rad

S chutí jsem si přečetla článek How to Use PowerPoint for Collaboration or Brainstorming. Protože PP není zrovna má nejoblíbenější aplikace, hned jsem začala přemýšlet, jak rady využít v mých oblíbených Docs Google - konkrétně při společné tvorbě prezentace.
Teď už vím, na co si budu muset dát pozor...



Šablony - možnost č. 1

Aby práce všech žáků splňovala má kritéria, musím ji trochu připravit. První možností je, že vytvořím šablonu, kterou publikuji mezi ostatní šablony Google Docs. Zde si ji žáci s mou pomocí vyhledají, stáhnou a pak se mohou věnovat jednotlivým úkolům, které budou prostřednictvím šablony zadány.


Šablony - možnost č. 2

Pokud budu reflektovat příspěvek zmíněný v úvodu, pak výsledkem bude jedna prezentace skupiny žáků nebo celé třídy. V tom případě musím volit trochu jinou taktiku.
Vytvořím základní vzhled prezentace, ale na jednotlivých stránkách budou vložená textová pole se jmény žáků (nebo se zadanými otázkami). 

V prvním případě dostanou žáci stejnou otázku a mají na ni každý odpovědět (předpokládá se především nějaká výzkumná práce) - svou odpověď pak zapíší do pole, které je označeno jejich jménem.
Jak zajistím, aby neopisovali? To je námět pro komentátory...

V druhém případě (se zadanými otázkami) si žák zvolí otázku, zjistí odpověď a do pole s otázkou ji napíše včetně svého jména.
Jak zajistím, aby měl každý dost času odpovědět alespoň na jednu otázku? Někdo je prostě rychlejší - ve vyhledávání, v psaní na klávesnici... Pak by někdo zvládl jednu otázku ve stejném čase, kdy jiný zvládne 3...? Opět bych dala prostor vám, čtenářům...

Nutností je samozřejmě nasdílet takto vytvořenou prezentaci všem žákům ve třídě.


Sdílení...

A co kdybych vytvořila víc kopií té samé přípravy (asi bude nutné je nějak rozlišit - čísly nebo písmenky) a nasdílela bych každou jen menší skupince žáků?
Mohlo by to vyřešit problémy, které jsem nastínila svými předchozími otázkami?

10 komentářů:

  1. Občas prezentace používám - nachystám šablonu s osnovou, aby nám to odsejpalo. Nejsem příznivcem rozsáhlých prezentací, raději jednoduché stručné. A pokud je potřeba, tak pak spojím do jedné velké(např. http://jennase.webovka.eu//wp-content/uploads/2009/10/3b.%20mesta_USA.swf)
    Jitka :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jitko,
    to je moc pěkné. Škoda, že také nemohu přiložit ukázku, zatím vše probíhalo formou rozjímání. Snad někdy později.
    Tvořili jste v PP? Jak probíhala spolupráce žáků? Každý u svého PC nebo skupinky?

    OdpovědětVymazat
  3. Jak jsem psala, tvorbu dlouhých prezentací nechávám na doma, ve škole to chci řešit rychleji.
    Takže jsem nachystala prázdnou prezentaci a uložila jako šablonu. Na první stránce bylo zadání, aby se neměli nač vymlouvat (jedna z instrukcí zněla, aby text nijak neformátovali a další, že mají na závěr smazat stránku s návodem), na další byla mapa, tečka, kterou stěhovali na správné místo a rámec na název, pak jedna stránka na charakteristiku a jedna na fotogalerii, tam byly připravené odkazy na vhodné zdroje. Dělali ve sami nebo dvojicích a měli na to hodinu a "své" město si losovali.
    Jinak ve škole používáme OpenOffice, ale to nemá na nic vliv.
    Jitka

    OdpovědětVymazat
  4. Ač jsou to tipy zajímavé (a prezentace na hodinovou práci také rozsáhlá, Jitko, klobouk dolů), v tomto bodě se naše pohledy na "prezentace" hodně liší.
    Obávám se, že zvyknou-li si žáci dělat prezentace tímto způsobem (tedy budeme-li jejich výstupy v této formě akceptovat a vést je k vypisování informací do šablon snímků, jak to vyznívá z tipů, aniž bychom je naučili, jak tyto informace přetvořit do zajímavé formy), uděláme jím tím medvědí službu - naučí se tvořit nudně vypadající prezentace plné odrážek. Nenaučí se rozlišovat mezi tím, to mají říkat jako prezentátoři a co mají ukazovat jako ilustraci.
    Účastnil jsem se x-konferencí, kde většina lidí prezentovala tímto způsobem, a po dvou-třech podobných výstupech jsem měl chuť odejít. Nudu a šeď nerozehnal ani fakt, že se lektoři přicházeli se zajímavým tématem.
    Prezentace tohoto typu jsou podle mého názorů "mrtvé". A kdybych chtěl hodně slovíčkařit, toto nejsou prezentace, ale snímkumenty (sliduments, tedy dokumenty opsané do snímků v prezentačním software), jak jim říká Garr Reynolds z PrezentationZen. http://www.presentationzen.com/

    OdpovědětVymazat
  5. Jasně, taky si jsme neřekla, že je to ideální a jediná možnost :) - to byla reakce na možnost 1. a myslím, že i tohle by se měli aspoň vyzkoušet. Za hodinu připravili společně podklady k faktům o největších státech USA - nic víc, nic míň a s označením "snímkument" naprosto souhlasím.

    OdpovědětVymazat
  6. Milý Lukáši,
    děkuji. Upozornil jste nás na problém, kterého bychom si měli být vědomi. Souhlasím s Jitkou, že "neřekla, že je to ideální a jediná možnost". Asi to mělo zaznít i v článku nebo měl být jinak naformulován nadpis. Žáci tvoří prezentace - několik tipů/nápadů by jistě vyznělo lépe.

    Faktem je, že já jsem myšlenkami stále jen na 1. stupni a tam bych byla přímo nadšená, kdyby mi páťáci dokázali spáchat "společnou prací" alespoň něco podobného, jako v textu.

    Jiná pravidla určitě platí pro samostatnou tvorbu prezentací jednotlivce.

    Moc děkuji za báječnou diskuzi, kterou zde udržujete.

    OdpovědětVymazat
  7. @Jitka Omlouvám se, přehlédl jsem větu s "ideální". Mám v této oblasti veliký blok: Vždycky, když slyším o tomto způsobu prezentování, dostávám vlčí mlhu... Možná by bylo dobré mluvit třeba od webquestech nebo o něčem podobném, ale slovo prezentace je hodně zavádějící.
    @Pavlína Hublová - nemáte zač, i když tady to z mé strany rozhodně nebyla "diskuse", a o to méně "báječná". Omlouvám se. A obdivuji každého prvostupňového učitele, který se pustí do spolupráce na dokumentech a aktivním využívání ICT vůbec.

    OdpovědětVymazat
  8. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  9. @Lukáš Omluv netřeba :) Jak znám tvůj web, tak plně chápu, že se spojení výrazu prezentace s tímhle výtvorem máš "pupínky".

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář se ihned zobrazí pro všechny návštěvníky stránek.