28. 7. 2010

Sociální sítě do výuky?

Education Week's Digital Directions: Social Networking Goes to School

One group of Gottlieb students had just read a book about Orca whales, Tolisano says, and wanted to know more, so they contacted a class in British Columbia, where whale watching is a common pastime. Within a week, the British Columbia students hopped on a boat and shot video of a pod of Orcas, which they sent to the students in Florida, Tolisano says.

Síla sociálních sítí se může projevit různě. Žáci řeší případ popsaný výše (skupina studentů se chtěla dozvědět víc o velrybách, kontaktovala třídu z Britské Kolumbie a během týdne měla několik originálních videí ze života těchto savců) a najednou vidíme, jak je ten svět malý. A díky technologiím jsou vzdálenosti opravdu velmi relativní.





“It creates a global awareness that there is a wider world out there and that we are not alone,” Tolisano says.
Kdybychom zrovna netlačili žáky do komunikace (ono ani není třeba, zvládají i bez nás), máme my, učitelé, neuvěřitelné možnosti jak neustále rozšiřovat nejen své znalosti, ale setkávat se se "stejně postiženými", diskutovat o postupech, probírat témata výuky, doporučovat si zdroje. Koneckonců to je cílem Metodického portálu.
Social networking is allowing teachers, who often feel isolated in their classrooms, to revolutionize the way they connect with others, says Whitby, a former English teacher who is now an adjunct professor of education for secondary English at St. Joseph’s College in New York City.

Nejčastěji se hovoří o Twitteru, Facebooku. Já bych přidala (jak jinak) Google Wave a již zmíněný Metodický portál.

První jmenovaný (Twitter) není mezi českými učiteli příliš rozšířený (a nebo jsem nehledala v těch správných vodách), ale učitelé, kteří alespoň průměrně vládnou anglickým jazykem zde najdou jistě mnoho zajímavých tipů.
On Twitter, Anderson says, he's constantly being pointed to different Web sites and applications that can aid teachers.

Facebook je spíše považován za odpočinkový server, pracovních skupin tu není moc. A pokud ano, moc se v nich nepracuje. Ale pro vyhledání zajímavých kontaktů postačí.

Google Wave použijete, když už máte nějakou skupinu kolegů, se kterými chcete úzce spolupracovat, diskutovat apod. Máme k dispozici uzavřené prostředí, online prostředí i možnost "zasílání zpráv" jako v mailu. Na rozdíl od mailové komunikace - tato probíhá v jednom společném prostředí, takže odpadá přeposílání dalším kolegům a souhrny všeho druhu.

Metodický portál snad nepotřebuje příliš představovat...


http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Internet.png

But many educators who see the value in social networking face significant obstacles to incorporating it into their school days.

Otázkou samozřejmě je jestli (a jak) zařadit využití sociálních sítí do výuky. Žáci budou nadšeni, tady problém nebude.
Osobně se domnívám, že vytvořením uzavřené (studijní) skupiny můžeme žákům nabídnout prostředí, které je pro ně zajímavé  přínosné. Je otázkou, který server zvolit k použití.

Naši žáci jsou na Facebooku jako doma. Berou toto prostředí jako bezpečné pro sebe a své kamarády. Domnívám se, že bychom jim sem neměli vstupovat. Potenciál by sice byl, ale mějme na paměti, že vytvoření profilu na FB smí mít mladý člověk až od 13 let (viz bod 4.5 "You will not use Facebook if you are under 13" - celá pravidla najdete zde)!
To potvrzuje i další odstavec v anglickém textu...
“Facebook is too much of an intrusion into students' personal and social lives for educators to be using it as an educational method,” she says Montana Miller. “I'm not against collaborative, online education with students, but I am against merging their personal home, private family world with something that is required for a class activity.

Tady najdete prezentaci, která na druhou stranu obhajuje využití Facebooku v základní škole (a teď, babo, raď!)

Twitter není příliš oblíben (a rozšířen). Zřejmě je to proto, že nemá tolik funkcí, nehrají se zde žádné hry - je vlastně čistě zaměřen na krátké zprávy nebo odkazy. Možná právě proto bychom sem mohli nasměrovat pozornost.


Podobně na tom budou Google Wave. Ty mají ještě jednu výhodu/nevýhodu (jak se to vezme) - nejsou tolik rozšířené. 
Výhodu vidím v tom, že máme (my, učitelé) šanci trochu popoběhnout dopředu, prostudovat jejich funkce, a pak zdařile "machrovat". Žáci nemají o tomto prostředí vesměs potuchy, a tak můžeme být vždy o krůček napřed.
Nevýhodou naopak je, že pokud chceme hledat kontakty a komunikovat v tomto prostředí, musíme sem nejprve "nalákat" ty, se kterými chceme spolupracovat. Prozatím si nedovezu představit, že by se zadařila taková akce, jako je popsána v úvodu příspěvku.


V článku je často zmíněn ještě jeden portál - Ning. S tím, přiznám se, nemám pražádnou zkušenost. Ale možná že někdo z čtenářů nám jej osvětlí... Předem díky.

But Terrell says fears about how to proceed with social-networking sites and tools should not prevent educators from using them.

Z komentářů k příspěvku mne zaujal ten, který napsal LenRosen4:
I would encourage all teachers to consider social networking as a means to engage students. They are digital natives. The Internet is their home and electronic gadgets are their playground. Embracing these technologies and making them part of the arsenal of tools to empower students to learn is a smart strategy.


Volně přeloženo - nebojme se zařazovat sociální sítě do výuky. Tyto děti jsou digitální domorodci - internet je jejich domov. Zařazováním moderních technologií do výuky získáváme nové prostředky k výuce.



Novinka! Pozor na sociální sítě aneb Odstrašující případy firemní komunikace v sociálních sítích.

Sociální sítě a firmy – může to být zajímavé a prospěšné spojení, ale také prostor pro parádní ostudu. Server Techvibes.com přinesl seznam nejhorších případů použití sociálních sítí ve světě. Třeba tweety z pohřbu dítěte nebo videa ukazující, že zaměstnanci výrobce pizzy si s hygienou moc nerozumí. Ale i u nás se dají najít kauzy, na které by marketéři nejraději zapomněli.

4 komentářů:

  1. Pěkný článek. Bohužel, s Twitterem musím souhlasit, pro českého uživatele (a potažmo učitele) je Twitter stále ještě exotickou záležitostí.
    Ještě bych upozornil na platformu Spaces, které se nabízí v rámci služeb Live Wave. Na Slovensku funguje síť učitelů v rámci projektu PiL a portál Moderný učitel, kteří Live! docela dobře používají.
    Spaces ve výuce jsou dobré i v tom, že má uživatel svůj účet (a potažmo i síť) víceméně pod kontrolou. Na rozdíl od Facebooku totiž Microsoft zatím nezveřejňuje žádné výkřiky typu "konec soukromých informací, co je na Facebooku, to by mělo být veřejné." (Parafrázuji sérii výroků Marka Zuckerbergera z obdodí, kdy Facebook několikrát měnil pravidla účtů.)

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji za doplnění. Cením si i stručného shrnutí, lépe si pak můžeme představit možnosti využití aplikace.

    OdpovědětVymazat
  3. Ahojky Pavlíno, děkuji za pěkný článek. Zrovna tu tak sedím a říkám si, zda by nebylo dobrou volbou založit třídní stránky na fb, pokud se na něj moji žáci dostanou. Bylo by to rychlé spojení s žáky. A webové stránky bych nechala pro více obecné věci a všechny studenty. Měli jsme fb stránku třídy s mou bývalou třídou (čtvrťáci sš) a bylo to moc fain. Budu mít šesťáky. Co si o tom nápadu myslíš (myslíte)???

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Hanko,
    myslím, že to není špatný nápad, také jsem o tom uvažovala. Bohužel jsem na 1. stupni narazila na podmínku "od 13 let".
    Dej vědět, jestli se do toho pustíš.

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína